لاوروف: ریاست جمهوری ترامپ چیزی را تغییر نمی‌دهد

وزیر خارجه روسیه گفت بعید است روابط بین مسکو و واشنگتن حتی با روی کار آمدن ترامپ بهبود یابد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای که امروز سه شنبه پخش شد، به شبکه سی بی اس گفت که بعید است روابط بین مسکو و واشنگتن بهبود یابد، حتی اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در سال ۲۰۲۴ پیروز شود. 

رئیس جمهور سابق آمریکا پیش از این بار‌ها به روابط خوب خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه افتخار کرده بود.

لاوروف با بیان اینکه رویکرد کلی آمریکا در قبال روسیه طی دهه‌های گذشته تغییر نکرده است، گفت که واشنگتن خودش با از بین بردن تمام سازوکار‌های «اعتمادسازی» روابط با مسکو را خراب کرده است.

وزیر خارجه روسیه به طور خاص به تصمیم جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده برای خروج از معاهده موشک‌های ضد بالستیک (ABM) در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد. توافقنامه کلیدی کنترل تسلیحات که توسط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۲ امضا شد، این تعداد را محدود کرد. سیستم‌های دفاع موشکی بالستیک هر طرف می‌توانست داشته باشد و برای کاهش فشار مسابقه تسلیحاتی بین دو رقیب جنگ سرد طراحی شده بود.

لاوروف گفت که واشنگتن از آن زمان «پایه‌های» روابط دوجانبه با روسیه را با پایان دادن به «همه توافق‌های مربوط به ثبات استراتژیک، برابری، اعتماد متقابل، بازرسی‌ها و شفافیت» در هم شکست. ترامپ خود در برچیدن یکی از معدود معاهدات باقیمانده کنترل تسلیحات - توافقنامه نیرو‌های هسته‌ای میان برد (INF) که دو کشور را از داشتن هرگونه موشک با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع می‌کرد، نقش داشت.

ایالات متحده برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۹، در زمان ریاست جمهوری ترامپ، معاهده INF را به طور یکجانبه به حالت تعلیق درآورد و سپس در آگوست همان سال از آن خارج شد. روسیه در واکنش به اقدام اولیه آمریکا، این توافق را در فوریه به حالت تعلیق درآورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار