وزیر اقتصاد و امور دارایی:

در سال جاری بازار ارز در کشور با ثبات شده است

خاندوزی گفت: اقدامات دولت سیزدهم در سال‌جاری موجب شد ثباتی در بازار ارز شکل بگیرد که همین روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

 سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی شامگاه پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور زنجان حضور یافت و به سوالات متعدد آنان پاسخ گفت.

وی با بیان اینکه جهش نرخ ارز بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار است، اضافه کرد: مساله نرخ ارز برای دولت سیزدهم که نگران تورم است، اهمیت ویژه‌ای دارد.مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در سال‌جاری موجب شد ثباتی در بازار ارز شکل بگیرد که با ادامه تدابیر بانک مرکزی و همکاری دستگاه‌های متولی همین روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از طرفی رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید اعلام کرده‌اند که در این خصوص کلیدی‌ترین موضوع، کنترل کوتاه مدت و ارائه مدل نرخ ارزی است.

خاندوزی با بیان اینکه دولت در این زمینه تلاش کرده هر عامل اثر گذار از قبیل نقدینگی که جهش‌های تورمی را رقم بزند مهار کند، افزود: در زمان حاضر نقدینگی کشور به نحو بسیار جدی کنترل شده و بسیاری از فعالان اقتصادی از سیاست‌های انقباضی در حوزه نقدینگی ناراضی بوده و می‌گویند برای ما محدودیت ایجاد شده است.

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه مجموعه اقدامات مدیریتی کوتاه جامعه، مسائل، انتظارات روانی آن بسرعت تاثیر گذار است، گفت: سیاست‌های منطقه‌ای دولت به ویژه با همپیمانان و اتخاذ تدابیر لازم داخلی، گشایش‌هایی را در نرخ ارز ایجاد کرده است.

وزیر اقتصاد در خصوص موضوع افزایش قیمت انرژی هم تاکید کرد: دولت با اینکه بخواهد از طریق سیاست‌های قیمتی موضوع انرژی را حل و فصل کند مخالف است و چنین دستور کاری هم ندارد.

به گفته وی، در این خصوص و برای برنامه هفتم ، متنی هم در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، که به نگاه دولت نزدیک‌تر است.

خاندوی افزود: بنابراین در طول برنامه پنج ساله تلاش خواهیم کرد با ترکیبی از ابزار‌ها و سیاست‌های غیر قیمتی مساله انرژی کشور را حل و فصل کنیم تا دوباره منجر به تورم بالای جامعه نشود.

این مسئول در خصوص فاصله حقوق‌ها هم گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد درآمد سرانه مردم ایران از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ مستمرا نسبت به دهه ۹۰ که بالاترین آن محسوب می‌شد، کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وقتی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، چهار درصد افزایش پیدا کرد و قدری وضعیت بهبود سرانه را نشان داد، افزود: با وجود این اقدامات و کمک به محرومین جامعه اینکه بگوییم وضعیت مردم نسبت به سال ۹۰ بهبود یافته هنوز فاصله زیادی داریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هم اکنون سخت گیری‌های کم سابقه‌ای در حوزه بانکی و اعطای تسهیلات در حال انجام است، ادامه داد: با نظارت‌های بانک مرکزی تخلفات جزئی بیش ۱۰ بانک شناسایی و بدنبال آن پرونده تخلفاتی تشکیل شده که در هیات انتظامی در حال رسیدگی و ابلاغ جریمه‌ها هستند.

خاندوزی با اشاره به موضوع مالیات بودجه سال آینده همچنین هجمه رسانه‌ای نیز اشاره و اظهار کرد: افزایش درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده کمتر از ۲ سال گذشته خواهد بود و در این میان بخشی از درآمد مالیاتی واقعی نیست و درآمد‌های اسمی را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: واقعیت اینکه ترسی که جمعی در حال القای آن هستند مبنی بر اینکه سال آینده فشار سنگین مالیاتی در کشور رخ خواهد داد، درست نیست. در این مورد موضوع اصلا افزایش دریافت مالیات از مودیان نیست بلکه با توجه به اتصال سامانه‌ها، راه‌های فرار مالیاتی بسته شده و درآمد مالیاتی افزایش خواهد یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
اونم چ جور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
ثباتش و بعد انتخابات می فهمیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
بی سواد هستی برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
قیمت کالاها ازجمله خودرو مرتب افزایشی هست
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۰۷:۳۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
آقای محترم اسم این کار دست انداختن تا ته تو جیب ملته نه ثبات‌...بعدشا برید از روسیه یاد بگیرین هرکاری غرب و اروپا کرد نتونست اقتصادشو فلج کنه ،ارزش پول ملیشون‌ پایین نیومد...اینجا هر رسانه ای نگاه می‌کنی جز فساد و اختلاس و دزدی چیزی نیس....هیچ امیدی به اینده نیس متاسفانه با این مدیریت دزدی آقایون کراوات زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
ارزش دلاری بورس از ۴۳۰ میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۱۶۳ میلبارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیدخروج این مقدار پول از بورس باعث رشد دلار در همین سال شد امسال با عرضه های اولیه نزدیک به ۱۶ میلبارد دلار پول وارد بازار بورس شد هر گه بیشتر پول وارد بازار سرمایه بشه قیمت ارز کنترل میشه تصور کن اگه بورس به ارزش واقعی خودش برگرده چقدر میتونه سود دهی شرکت ها را بیشتر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
سلام جناب خاندوزی چرا بعضی دستگاه‌ها غرق در رفاهیات و مزایا هستند و در دی‌ماه سقف آن ها پر میشه و میرن دوباره مجوز می گیرن و بعضی سازمان ها مثل فنی و حرفه ای حتی تا آخر سال هم نمی تونن 50درصد سقف را بگیرند این عدالت دولت درسته؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
به ثبات رسیده؟؟
دلیلش این است که دلار پنجاه هزار تومن شده و فعلا دیگه کشش برای گران شدن ندارد
یکی دو سال صبر کن ببین چطور فکرش دوباره میشه و به صدهزار تومن می رسد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۳:۱۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
ارواح مادرت. قبلا با دلار همه چیزو گرون میکردین الان بدون دلار هر روز قیمت میره بالا شمابیشرفا مسیولین کشورهای دیگه رو هم خیانتکارمیکنین چون ازشمایادمیگیرن.افغانستان وضعشون ازمابهتره هرکدوم یه دزدی میکنه سرکرده همشون هم جناب رهب هیچی خیالش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تقصیر این بچه نیست ورد زبونشون شده،چی میزنی؟؟
چی میزنید شما
پول کت شلوارت چقدره شما؟من نمیتونم در طول ۱۰ سال یه دست کت شلوار بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
من تو انتخابات شرکت نمیکنم .تا امام زمان ظهور کند.ومن را از ظلم ظالمان نجات دهد.وشهرداری اراک موظف است برای کارتن خوابها مکانهای خواب یک متری تهیه کند????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
آرامش قبل از طوفانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
دلار ۲ برابر شد پارسال خب معلومه الان استراحت میکنه. اگر راستی میگید نگذارید دوباره رشد کنه که احتمالش خیلی کمه و پس از اتمام استراحتش دوباره رشد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
پنی ریکاع
۰۰:۵۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
30 میلیون تومان شارژ کیف پول هست هر هفته سه میلیون تومان میشه برداشت کرد !!
اما 30 میلیون رو نمیشه برداشت کرد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
دارو چرا گران میشه وداروخانه ها ۳برابر قیمت ثبت شده روی دارو را میفروشند درنظارت مشکل نیست آیا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
ارز ثابت بماند چه ارزشی دارد وقتی که؟؟خوراک.پوشاک.مسکن.خودرو.کرایه وقیمت اجناس روزانه بالا میره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
دلاری که باید نهایتا ۵هزار تومن فروخته شود، برای جبران کسری بودجه و ریخت وپاشها بالای ۵۲هزار تومن به جامعه تزریق میکنید و میگوید به ثبات رساندیم.