۲۴۱ پرونده محیط زیستی زنجان در مراجع قضایی رسیدگی شد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: سال گذشته ۲۴۱ پرونده محیط زیستی استان در مراجع قضایی استان رسیدگی و آرای قانونی آنها صادر شد.

محمدرضا یافتیان با بیان اینکه ۲۴۱ پرونده محیط زیستی زنجان در مراجع قضایی رسیدگی شد گفت: این تعداد پرونده با اقدامات و پایش های کارشناسان محیط زیست استان و محیطبانان مناطق حفاظت شده در حوزه تخلفات واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی و شکار و صید غیر مجاز کشف و تشکیل شد.

وی گفت: ۱۱۷ مورد از این پرونده ها مربوط به شکار و صید غیر مجاز بود که با دستگیری متخلفان توسط محیطبانان تشکیل شد.

یافتیان با اشاره به موضوعات سایر پرونده ها، ‌ گفت: ۴۰ پرونده مربوط به تصرف و تخریب اراضی ملی، ۱۹ مورد حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز شکاری، ۹ مورد قطع درختان جنگلی، ۹ مورد تخریب ناشی از برداشت غیر مجاز ماده معدنی، ۱۹ مورد تعلیف غیر مجاز مراتع، یک مورد حفر غیر مجاز چاه و یک مورد آتش سوزی مراتع بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: با پیگیری واحد حقوقی محیط زیست استان برای ۱۷۶ پرونده رای محکومیت صادر شد که این موضوع نشان دهنده همکاری مراجع قضایی با محیط زیست استان است.

وی با بیان اینکه فرآیند رسیدگی به ۳۷ پرونده حقوقی این اداره کل نیز در جریان است، اظهار داشت: امیدواریم پیگیری ها مطابق با قانون به نتایج خوبی منجر شود و با متخلفان برخوردهای لازم صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با بیان اینکه برای ۲۶ پرونده محیط زیستی استان نیز حکم برائت صادر شد، ادامه داد: طی سال گذشته ۱۴ مورد تخلف مربوط به آلودگی هوا در استان ثبت شد که برای رسیدگی به مراجع قضائی ارجاع داده شد.

این مسوول با بیان اینکه در حوزه محیط زیست انسانی نیز آلودگی های زیست محیطی در واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار داشت: کارشناسان محیط زیست به صورت منظم پایش های شبانه روزی را در این زمینه انجام می دهند و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می کنند.

یافتیان گفت:در حوزه محیط زیست انسانی، ۳۵ مورد تخلف از جمله چهار مورد دفع غیر اصولی پساب، ۱۰ مورد دفع غیر اصولی پسماند و هفت مورد آلودگی خاک کشف و با مراجع قضایی استان مکاتبه شد.

وی با بیان اینکه با پیگیری های انجام گرفته برای ۲۶ پرونده در حوزه محیط زیست انسانی محکومیت صادر شد، گفت: از این تعداد برای ۲ پرونده حکم برائت صادر شده و هفت پرونده نیز در جریان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه تشکیل و پیگیری این تعداد پرونده با وجود کمبود نیروی انسانی انجام شده است، گفت: به رغم کمبود نیرو، برنامه های پایش به صورت منظم و شبانه روزی انجام می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.