تلاش آمریکا برای جلوگیری از دسترسی چین به منابع آفریقا

نشریه فایننشال تایمز گزارش داد واشنگتن به دنبال مقابله با تسلط پکن در فناوری‌های انرژی پاک است.

نشریه فایننشال تایمز گزارش داد که فروش برنامه‌ریزی شده گروه معدنی Chemaf Resources که معادن مس و کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) را اداره می‌کند، قرار است نبرد بین آمریکا و چین برای منابع آفریقا را تشدید کند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز این گروه مستقر در دبی یک مشاور را برای کمک به فروش این شرکت و معادن استراتژیک آن در جمهوری دموکراتیک کنگو استخدام کرده است و ارزش گذاری حدود ۱ میلیارد دلار را هدف قرار داده است.

این نشریه به نقل از افراد مطلع نوشت، روند فروش در ماه سپتامبر آغاز شد و علاقه سرمایه‌گذاران چینی را برانگیخت، در حالی که دولت آمریکا در تلاش است تا پیشنهاد دهندگان غربی یا خاورمیانه را برای جلوگیری از افتادن دارایی‌ها به دست چینی‌ها واسطه کند.

فایننشال تایمز گزارش داد که آمریکا تلاش‌ها را برای مقابله با سلطه بالقوه چین بر منابع معدنی آفریقا و محدود کردن دسترسی این کشور به فناوری‌های پیشرفته افزایش داده است، زیرا دو اقتصاد بزرگ جهان در راه‌حل‌های انرژی پاک با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مس و کبالت هر دو برای استفاده از فناور‌ی‌های مرتبط با انرژی تجدیدپذیر حیاتی هستند، زیرا از آن‌ها برای ساخت خودرو‌های الکتریکی و باتری‌ها و همچنین سایر وسایل الکترونیکی مصرفی و صنعتی استفاده می‌شود.

دولت آمریکا در تلاش برای ایجاد شبکه‌های تأمین خود، سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری در راه‌آهن کریدور لوبیتو را در نظر دارد که به مسیری کلیدی برای صادرات از منابع غنی کنگو و زامبیا به سمت غرب از طریق آنگولا تبدیل می‌شود.

در عین حال، چین به بازیگری فعال در بازار منابع آفریقا تبدیل شده است و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تولید لیتیوم، نیکل و کبالت در این قاره انجام می‌دهد، زیرا پکن به دنبال دفاع از سلطه خود در پردازش فلزات برای وسایل نقلیه الکتریکی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار