صادرات حدود ۴ میلیون تن کالا از آذربایجان‌غربی

مدیرکل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی از صدور بیش از ۳ میلیون و ۹۸۱ هزار تن کالا از گمرکات استان به خارج کشور خبر داد.

عبدالحمید سرتیپی مدیرکل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه نیمه نخست امسال بیش از ۶۷ میلیون و ۷۳۲ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد دلار از گمرکات کشور به بازار‌های هدف صادر شده، گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۳ میلیون و ۹۸۱ هزار تن انواع کالا‌های داخلی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار از گمرکات استان به کشور‌های هدف صادر شده است.

وی اضافه کرد: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۳ درصد افزایش داشته است.

سرتیپی با بیان اینکه در مدت زمان یاد شده بیش از ۲۶۶ هزار تن انواع کالا‌های مورد نیاز کشور به ارزش بیش از ۵۰۵ میلیون و ۴۸۲ هزار دلار از گمرکات استان وارد کشور شده، اضافه کرد: عمده کالا‌های صادراتی استان در حوزه‌های پتروشیمی و پایه نفتی، صنعتی، مواد معدنی و صنایع معدنی، کشاورزی، فرش و صنایع دستی بوده و عمده کشور‌های مقصد صادراتی آلمان، کانادا، ترکیه، عراق، روسیه، امارات متحده عربی، چین، بلاروس، قرقیزستان، قطر، آذربایجان، صربستان، افغانستان، هند و ... هستند.

وی همچنین اضافه کرد: عمده کالا‌های وارداتی از گمرکات استان قطعات مورد نیاز صنعتی، معادن و صنایع معدنی، ماشین آلات ریسندگی، پودرجاذب، پلیمر‌های اکریلیک جامد، ماشین آلات بافندگی، انواع تایر، پارچه‌هایی که تولید داخل ندارند، محصولات کشاورزی، اکسید‌های تیتان و ... بوده و عمده کشور‌های مبدا وارداتی ترکیه، کره، ایتالیا، آلمان، روسیه، چین، مالزی، بلغارستان، انگلستان، رومانی، اکوادر، سوئیس، سوئد، جمهوری چک، عراق و ... است.

به گفته سرتیپی، هم اکنون در استان هزار و ۸۰۹ واحد تولیدی صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری معتبر در حال فعالیت هستند که برای بهره‌برداری از این واحد‌ها ۱۲۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و با فعالیت این واحد‌ها زمینه اشتغال مستقیم برای ۵۴ هزار و ۳۲۸ نفر مهیا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.