۱۷۰ هکتار از جنگل‌های پیرانشهر محلول‌پاشی شد

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری پیرانشهر گفت: ۱۷۰ هکتار از جنگل‌های بلوط این شهرستان علیه آفت جوانه خوار بلوط محلول‌پاشی شده است.

ایوب مرادی رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری پیرانشهر با بیان اینکه ۱۷۰ هکتار از جنگل‌های این شهرستان محلول‌پاشی شده، گفت: از این مقدار جنگل بلوط که کانون شیوع آفت جوانه‌خوار بود، ۱۰۰ هکتار آن توسط پیمانکار و ۷۰ هکتار آن مشارکت مردم و اهالی روستا‌های منطقه محلول‌پاشی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این عملیات از محلول «بی‌تی» استفاده شده اضافه کرد: این محلول یک نوع محلول بیولوژیک است که مختص از بین بردن لارو آفت پروانه جوانه خوار بلوط بوده که به صورت انتخابی عمل می‌کند و برای انسان، دام و سایر جانوران، حشرات داخل جنگل و زیستگاه‌هایشان از جمله زنبور عسل ضرری ندارد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری پیرانشهر افزود: در سال‌های قبل مبارزه علیه این آفت به صورت فیزیکی و مکانیکی و با روش گذاشتن تله‌های فرمونی و جمع‌آوری لارو‌ها و شفیره‌ها در کانون‌های آلوده مناطق جنگلی صورت می‌گرفت.

وی اظهار کرد: کرم آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط از قسمتی از برگ‌های درختان بلوط استفاده می‌کند و باعث می‌شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب افتاده و به‌تدریج در چند سال آینده خشک شود.

مرادی ادامه داد: پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده و آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری پیرانشهر اظهار کرد: لارو‌های پروانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را شروع می‌کنند و در همین حال لارو‌های سن آخر نیز تغذیه خود را با خوردن برگ‌های باز شده، کامل می‌کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار به صورت کامل عاری از برگ می‌کند.

وی در ادامه گفت: از بین رفتن برگ‌های درخت در فصل رویش باعث می‌شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود که ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می‌تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.

شهرستان پیرانشهر با داشتن ۸۰ هزار جنگل و ۱۵۰ هزار هکتار مرتع در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.