باکو توافق نظامی میان ارمنستان و فرانسه را محکوم کرد

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ارسال تسلیحات فرانسوی به ایروان را محکوم کرد.

ارمنستان گرچه کشوری کوچک با جمعیتی کمتر از ۳ میلیون نفر است، اما ارامنه جامعه‌ای بزرگ در خارج از این کشور به ویژه در کشور‌های غربی هستند. فرانسه و آمریکا میزبان جمعیت قابل توجهی از ارامنه است که اقدام به لابی‌گری به نفع ایروان می‌کنند. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جمهوری آذربایجان امروز (چهارشنبه) از برنامه فرانسه به منظور امضای توافقنامه امنیتی با ارمنستان که اجازه ارسال تسلیحات به این کشور را می‌دهد، انتقاد کرد. 

بر این اساس، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: تلاش‌ها به منظور مسلح نمودن ارمنستان به هر طریق ممکن به منظور تحریک این کشور برای یک ماجراجویی نظامی از سوی فرانسه غیرقابل قبول است. 

باکو همچنین ادعا‌های بی پایه و اساس مطرح شده از سوی کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه علیه جمهوری آذربایجان در سفر روز سه شنبه به ایروان را محکوم کرد. کولونا در سفر به ایروان مدعی شده بود ۱۲۰ هزار ارامنه مقیم قره باغ به اجبار باکو مجبور به مهاجرت به ارمنستان شده اند. 

وزیر خارجه فرانسه در این سفر از آمادگی پاریس به منظور امضای توافقنامه دفاعی با ایروان به منظور ارسال تسلیحات مورد نیاز این کشور به ارمنستان خبر داده بود. وی بدون ارائه جزئیات این توافقنامه، از توافق قبلی میان دو طرف در این باره خبر داد.

لابی‌های پرنفوذ ارامنه در فرانسه پیش‌تر باعث تصویب آنچه نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول خوانده می‌شود در پارلمان این کشور شدند؛ اقدامی که خشم ترکیه را در پی داشته و باعث تیره شدن روابط میان آنکارا و پاریس شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
فرانسه استعمارگر دریده و ضدانسان جایی در قفقاز ندارد
آخرین اخبار