سازمان ملل: شواهدی مبنی بر آسیب به اماکن غیرنظامی در قره باغ مشاهده نشد

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد هیچ شواهدی مبنی بر ویرانی اماکن غیرنظامی در منطقه قره باغ شاهد نبودیم.

عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ که در نهایت با میانجی‌گری روسیه به پایان رسید باعث شد ۱۲۰ هزار تن از ارامنه مقیم این منطقه تصمیم به مهاجرت به ارمنستان بگیرند. ایروان که از این مسئله ناخشنود بود از مجامع بین المللی خواست با مستقر شدن در قره باغ مانع از آنچه تهدید علیه اقلیت شده است، شوند.

به گزارش خبرگزای رویترز، استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل امروز (دوشنبه) اعلام کرد یک تیم از سازمان ملل مستقر در قره باغ پس از بازدید از این منطقه هیچ شواهدی مبنی بر آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی اعم از بیمارستان ها، مدارس، و مکان‌های فرهنگی و مذهبی در این شهر مشاهده نکرده اند. 

تیم سازمان ملل امروز از منطقه خان کندی، مرکز منطقه قره باغ بازدید کردند. این بازدید پس از گذشت هفته‌ها تسلط نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان بر این منطقه انجام شد. با این حال، شواهدی مبنی بر اثبات ادعا‌های ایروان پیرامون آسیب به اماکن غیرنظامی در قره باغ مشاهده نشد. 

دوجاریک به خبرنگاران گفت: همکاران ما از نحوه فرار ناگهانی مردم محلی از خانه‌های خود و رنجی که این اقدام برای آن‌ها ایجاد کرده بود، متعجب شدند. تیم ما شاهد هیچ تخریب اماکن فرهنگی و یا کشتار حیوانات در قره باغ نبودند. 

ارمنستان پیش‌تر جمهوری آذربایجان را به پاکسازی قومی در منطقه قره باغ متهم کرده بود که با انکار باکو همراه بود. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان از حمایت باکو از اقلیت این منطقه و نیز حقوق برابر شهروندی آن‌ها خبر داده بود، اما مقامات محلی قره باغ از تصمیم ۱۲۰ هزار تن از ارامنه این منطقه برای مهاجرت به ارمنستان خبر دادند.

براساس آخرین آمار رسمی، تاکنون بیش از یکصد هزار نفر از ارامنه قره باغ وارد ارمنستان شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار