ارمنستان خواستار استقرار یک هیئت بین‌المللی در قره باغ شد

وزیر خارجه ارمنستان از سازمان ملل خواست یک هیئت ویژه را به سرعت در قره باغ مستقر کند.

ارمنستان روز شنبه خواستار استقرار فوری یک هیئت از سازمان ملل برای نظارت بر حقوق بشر و امنیت در قره باغ شد، در حالی که نشانه‌هایی مبنی بر رسیدن کمک‌ها به منطقه جدا شده تحت یک آتش بس شکننده وجود دارد.

براساس گزارش رویترز، جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه پس از این که نیرو‌های جدایی طلب ارمنی را مجبور به پذیرش بازگرداندن کامل قره باغ، به کنترل نظامیان خود کرد، آتش بس را پذیرفت. ارمنی‌های آن جا می‌گویند اگر بمانند از آزار و اذیت می‌ترسند.

قره باغ که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، از زمان جنگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ و در بحبوحه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسط یک دولت خودمختار اداره می‌شود. باکو قول داده است که از حقوق ارامنه محافظت کند، اما اعلام کرده است در صورت تمایل آن‌ها آزادند که آن جا را ترک کنند.

 آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: جامعه بین‌المللی باید تمام تلاش‌های خود را برای استقرار فوری یک هیئت بین‌ سازمانی سازمان ملل در قره‌باغ با هدف نظارت و ارزیابی وضعیت حقوق بشر انجام داد.

 جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه باکو نیز در سخنانی با سازمان ملل گفت که کشورش به تلاش‌های خود برای «پیشبرد صلح‌سازی، ادغام مجدد و همزیستی مسالمت‌آمیز پس از جنگ» ادامه خواهد داد.

 ارمنستان که به طور سنتی توسط روسیه حمایت می‌شد، در جنگ ۲۰۲۰ به آذربایجان با حمایت ترکیه بر سر قره باغ شکست خورد. اعضای شورای امنیت خواستار صلح در منطقه شدند و تعدادی از متحدان غربی ارمنستان عملیات نظامی باکو را محکوم کردند.

در حالی که هزاران نفر از ارامنه قره باغ بدون غذا مانده اند، کاروان کمک‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ روز شنبه به سمت قره باغ حرکت کرد که اولین مورد از زمان حمله باکو بود. روسیه نیز گفت که بیش از ۵۰ تن غذا و کمک‌های دیگر به قره باغ ارسال کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار