وعده ۲۰ میلیون دلاری ژاپن برای دستیابی به جهان بدون سلاح هسته‌ای

نخست وزیر ژاپن در مجمع سازمان ملل متعهد شد کشورش ۳ میلیارد ین (۲۰ میلیون دلار) برای کمک به دستیابی به جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کیودو، کیشیدا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت ژاپن به تلاش برای اصلاح سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد. اظهارات او در بحبوحه انتقادات به سازمان ملل بیان شد که این سازمان به طور فزاینده‌ای در برخورد با مناقشات بین المللی به ویژه در مورد جنگ اوکراین و روسیه ناکارآمد شده است.

کیشیدا خاطرنشان مرد برای پیشبرد روند جهانی به سمت خلع سلاح هسته ای، یک رویکرد چند جانبه ضروری است و ژاپن از مؤسسات تحقیقاتی جهانی برای ایجاد شبکه‌ای برای خلع سلاح هسته‌ای در جهان حمایت مالی خواهد کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری کیودو، در حالی که ژاپن ریاست گروه هفت اقتصاد بزرگ را در سال جاری بر عهده دارد، کیشیدا میزبان نشست این گروه در ماه اردیبهشت در شهر هیروشیمای ژاپن بود که در اثر بمب اتمی ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ ویران شده بود.

پس از نشست سه روزه سران گروه هفت در هیروشیما، که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در آن حضور داشت، کیشیدا خبر داد رهبران گروه ۷ موافقت کرده‌اند برای جهانی عاری از سلاح هسته‌ای همکاری کنند.

کیشیدا همچنین در سخنرانی خود از مسکو خواست به سرعت اقدامات در راستای نقض حقوق بشر را اصلاح و تهدیدات هسته‌ای را متوقف کند.

نخست وزیر ژاپن در خصوص برنامه‌های توسعه هسته‌ای و موشکی کره شمالی گفت ژاپن همچنان مایل به عادی سازی روابط با پیونگ یانگ بر اساس اعلامیه امضا شده توسط رهبران دو کشور در سال ۲۰۰۲ است. توکیو و پیونگ یانگ در حال حاضر روابط دیپلماتیک ندارند.

کیشیدا بار دیگر بر اشتیاق خود برای برگزاری نشستی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بدون قید و شرط برای حل و فصل موضوع طولانی مدت ربوده شدن اتباع ژاپنی توسط کره شمالی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تاکید کرد.

ژاپن مدتهاست که تمایل خود را برای عضویت دائمی در شورای امنیت ابراز کرده است. این کشور خرداد ۱۴۰۱ برای دوازدهمین بار کرسی غیر دائمی این شورای ۱۵ عضوی به دست آورد که یک رکورد محسوب می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ کشور، هر ساله برای نیمی از ۱۰ کرسی غیردائم که بر اساس منطقه جغرافیایی تخصیص می‌یابند، انتخابات برگزار می‌کند و آسیا دو جایگاه دارد. هیچ کشوری نمی‌تواند دو بار پیاپی عضو شود.

در اوایل سال جاری میلادی، ژاپن درخواست خود را برای پیوستن به شورای امنیت به عنوان یک عضو غیردائم برای یک دوره دو ساله از سال ۲۰۳۲ ثبت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار