استولتنبرگ: اوکراین از هر زمانی به عضویت در ناتو نزدیک‌تر است

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد که اوکراین هرگز تا این اندازه به عضویت در ناتو نزدیک نبوده است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در سخنرانی خود برای پارلمان اروپا امروز (پنج‌شنبه) گفت که اوکراین در حال حاضر از هر زمانی به عضویت در این ائتلاف نزدیک‌تر است و «روسیه نمی‌تواند حق عضویت اوکراین را به وتو بگذارد.»

به گزارش آرتی، استولتنبرگ برای نمایندگان پارلمان اروپا درباره همکاری میان اعضای این ائتلاف به رهبری آمریکا توضیح می‌داد،  بخشی از سخنرانی او به پیشنهاد ناتو به اوکراین در نشست اخیر در لیتوانی اختصاص داشت، و تاکید کرد «دو طرف «ارزش‌ها و چالش‌های یکسانی دارند.»

در جریان نشست لیتوانی به کی‌یف نقشه راه عضویتی که درخواست کرده بود ارائه نشد، اما به این کشور قول کمک نظامی بیشتر، نمایندگی از طریق شورای تازه ایجاد شده و فرصتی برای نگذشتن از مرحله‌ای که نامزد‌های ناتو باید از آن بگذرند، داده شد.

دبیرکل ناتو با اشاره به این مسائل مطرح شده در نشست لیتوانی، گفت: «و این سه چیز، یعنی قابلیت همکاری، شورای ناتو و اوکراین و حذف الزام برای عضویت در برنامه اقدام اوکراین، نشان می‌دهد که کی‌یف هرگز به اندازه اکنون به عضویت در ناتو نزدیک نشده است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از این نشست گفته بود که اوکراین باید قبل از عضویت، شرایط خاصی را رعایت کند. کشور‌های عضو ناتو نیز پیوستن اوکراین را قبل از حل مناقشه با روسیه رد کرده‌اند. به طور مثال، هفته گذشته، «یاکوب لاندوفسکی» سفیر جمهوری چک در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در مصاحبه خود با نشریه بلومبرگ گفت: «درگیری بین مسکو و کی‌یف باید قبل از پیوستن اوکراین به ناتو پایان یابد.»

نشست سران ناتو در ۱۱ تا ۱۲ جولای در ویلنیوس برگزار شد و کی‌یف دعوت نامه‌ای برای پیوستن به ناتو دریافت نکرد. استولتنبرگ در آن زمان گفته بود: «موضوع عضویت اوکراین در صورت شکست در رویارویی با روسیه اهمیت خود را از دست خواهد داد.»

کشور‌های گروه ۷ بیانیه‌ای در حمایت از اوکراین منتشر کردند، اما تعهدات امنیتی ذکر شده در آن چارچوب زمانی خاصی را برای اجرا مشخص نمی‌کند. وزارت امور خارجه روسیه در پایان این اجلاس گفت: ناتو سرانجام به برنامه‌های جنگ سرد خود بازگشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۲:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
آمریکا جنایتکار با ارسال اسلحه به اوکراین نمی تواند مسیر جنگ را تغییر دهد.
اروپا جنایتکار با ارسال اسلحه به اوکراین نمی تواند مسیر جنگ را تغییر دهد.
ناتو جنایتکار با ارسال اسلحه به اوکراین نمی تواند مسیر جنگ را تغییر دهد.
ترکیه جنایتکار با ارسال اسلحه به اوکراین نمی تواند مسیر جنگ را تغییر دهد.
اسرائیل جنایتکار با ارسال اسلحه به اوکراین نمی تواند مسیر جنگ را تغییر دهد.
آخرین اخبار