نارضایتی پارلمان عراق از مداخلات سفیر آمریکا

برخی از فراکسیون‌های پارلمانی عراق از مداخلات گسترده سفیر آمریکا در امور بغداد ابراز نارضایتی کردند.

شبکه العالم گزارش داد: مداخلات گسترده سفیر آمریکا در عراق و بطور خاص مداخله وی در تصویب بودجه دولت، بسیاری از فراکسیون‌های پارلمانی عراق را واداشت تا نارضایتی خود را در این زمینه اعلام کنند و از دولت بخواهند برای پایان دادن به اقدامات غیر دیپلماتیک سفیر آمریکا و مداخلات وی در مسائل عراق بسرعت وارد عمل بشود. 

 برخی فراکسیون‌های پارلمان عراق از اقدامات «الینا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد ابراز نارضایتی کردند و اقدامات وی را مغایر عرف دیپلماتیک و مداخله آشکار در مسائل داخلی عراق دانستند و از وزارت خارجه عراق خواستند به اقدامات وی پایان دهد.

نارضایتی از اقدامات و مداخلات سفیر آمریکا در بغداد به محافل پارلمان عراق رسید؛ به طوری که فالح الخزعلی نایب رئیس فراکسیون پشتیبانی ملی از دولت عراق خواست برای کنترل مداخلات الینا رومانسکی که مغایر عرف دیپلماتیک است، سریع عمل کند.

 مؤید العلی، تحلیلگر سیاسی عراق گفت: «این اقدامات ممکن است با برنامه‌های خبیثانه‌ای همراه باشد که آمریکا از طریق سفیر خود در عراق برای اجرای آن‌ها تلاش می‌کند تا بر بخش‌های مهم جامعه عراق به خصوص سازمان‌های جامعه مدنی تاثیر بگذارد. وی همچنین به شکل پی در پی با استانداران و وزرا دیدار و گفتگو می‌کند.»

فراکسیون‌های دیگری مانند ائتلاف دولت قانون و فتح درباره اقدامات رومانسکی و عبور وی از وظایف خود ابراز نارضایتی کردند. به خصوص پس از آنکه وی اخیرا اعلام کرد آمریکا از عراق خارج نخواهد شد و حتی در زمینه تصویب بودجه دولت عراق هم مداخله کرد. 

صباح العکیلی، تحلیلگر سیاسی عراق گفت: «سفیر آمریکا در عراق بیش از چهل دیدار در شش ماه داشته است. این نشان می‌دهد که وی یادآور نماینده عالی انگلیس در دوره پادشاهی است که در زمینه همه مسائل حکومت عراق مداخله می‌کرد. به نظرم این اقدامات برای وجهه حکومت عراق بد و به منزله نقض حاکمیت عراق و حتی زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی درباره وظیفه یک سفیر در کشور دیگری است. به نظرم اکنون باید وزیر خارجه با ایفای نقش، وی را احضار کند و به او تذکر دهد که فعالیت وی در چه حد باید باشد.»

این موضوع همزمان با اقدام جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای تمدید وضعیت فوق العاده عراق است که عراقی‌ها آن را بدون توجیه می‌دانند و می‌گویند با توجه به ثبات کشور، چنین اقدامی پیامد‌های منفی به دنبال دارد. مداخلات سفیر آمریکا و زیر پا گذاشتن عرف دیپلماتیک، خشم گسترده را به دنبال دارد که شاید در پی آن، پارلمان برای پایان دادن به ماموریت وی در عراق عمل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
تا وقتی پایگاه اونها تو خاکتون هست هنوز اشغالگر هست وآزادی ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
این یانکی ها ماده چرا قبول نمیکنن؟؟؟ دیگه زورگویی شون ب سر رسید هس و هیچ ملتی اجازه دخالت بهشون نمیده

مقامات عراقی باید ب دادگاهها شکایت ببرن برای جنگ تحمیلی امریکا و قتل عام مردم شون توسط داعشی ها امریکایی

چرا سکوت کردن؟
آخرین اخبار