ارمنستان از جمهوری آذربایجان به دیوان لاهه شکایت کرد

ارمنستان از جمهوری آذربایجان به دلیل ایجاد ایست بازرسی در کریدور لاچین به دادگاه لاهه شکایت کرد و آن را نقض آشکار حکم قبلی دادگاه خواند.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که ایروان از جمهوری آذربایجان به دلیل ایجاد ایست بازرسی در تنها جاده‌ای که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، به دادگاه لاهه شکایت کرده است.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از سخنگوی نماینده امور حقوقی بین‌الملل ارمنستان اعلام کرد: «شکایتی در رابطه با استقرار غیرقانونی یک ایست بازرسی در کریدور لاچین در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه جمهوری آذربایجان مطرح شده است. این اقدامات آذربایجان نقض آشکار حکم قبلی دیوان دادگستری بین‌المللی است که جمهوری آذربایجان را موظف می‌کرد تا از عبور و مرور بلامانع از کریدور لاچین اطمینان حاصل کند».

رسانه‌ها می‌گویند روسیه که پیش از این میانجیگر مذاکرات صلح بین دو طرف بوده، نگران افزایش تنش‌ها بین دو طرف است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان امروز (چهارشنبه) در تماسی تلفنی درباره کریدور لاچین گفتگو کرده‌اند.

ایست بازرسی این جاده که به کریدور لاچین معروف است روز یکشنبه برپا شد. جمهوری آذربایجان می‌گوید ایجاد ایست بازرسی به دلیل استفاده ارمنستان از مسیرمذکور برای حمل سلاح ضروری است.

این دو کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر سر قره باغ کوهستانی جنگ داشته‌اند. جمهوری آذربایجان سال ۲۰۲۰ موافقت کرد که «امنیت افراد، وسایل نقلیه و محموله‌های در حال حرکت در امتداد کریدور لاچین را در هر دو جهت تضمین کند».

اکنون ارمنستان می‌گوید ایجاد یک ایست بازرسی در ابتدای جاده ناقض این تعهدات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
باکو حق معامله سلاح داره
پس ارمنستان هم این حق داره ب باکو چ ربطی داره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
ارمنیا با اینکه از تیر و طایفه اروپائیا و آمریکئیان و قاعدتا نباید چشم دیدن ما رو داشته باشن ولی با کمال تعجب برعکس اونا اصلا با ما دشمنی نمیکنن و کاری به کار ما ندارن پس مام نباید با اونا دشمنی کنیم و از زورگویی های آذربایجان حمایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
آذربایجان بدون گرفتن اجازه از ارمنستان حق نداره تو خاک ارمنستان جاده بکشه برا نخجوان ولی ما بهش جاده میدیم
آخرین اخبار