اوپک گزارش داد:

افزایش ۲ میلیون بشکه ای تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳

سازمان کشور‌های صادر کننده نفت خام در گزارشی از رشد واردات نفت خام از سوی چین خبر داد.

بازار جهانی نفت دچار التهاب فراوانی است. از یک سو، جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه عرضه نفت خام به بازار را دچار اختلال کرده است و از سوی دیگر، کنترل همه گیری کرونا در چین و افزایش تقاضا از سوی این کشور و نیز نگرانی از تشدید بحران بانکی در آمریکا که می‌تواند بازار‌های مالی جهان را تحت تاثیر قرار دهد باعث سردرگمی تحلیلگران در بازار انرژی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان کشور‌های صادر کننده نفت خام (اوپک) امروز (سه شنبه) گزارش جدید خود درباره شرایط فعلی و آینده بازار انرژی را منتشر کرد.

در این گزارش ماهانه آمده است: تقاضای جهانی برای نفت خام در سال ۲۰۲۳، با افزایش ۲.۳ درصدی، ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد یافت. این پیشبینی افزایش نسبت به ماه‌های گذشته تغییری نکرده است.

اوپک با اشاره به کنترل همه گیری کرونا در چین و امیدواری‌ها برای افزایش تقاضای بزرگترین کشور واردکننده سوخت در جهان تاکید دارد: پس از آنکه پکن سیاست تحمل صفر در برابر کووید ۱۹ را کنار گذاشت، بازگشایی دوباره اقتصاد این کشور می‌تواند به میزان قابل توجهی به رشد اقتصادی جهان کمک کند.

سازمان کشور‌های صادر کننده نفت خام در گزارش جدید خود پیشبینی کرد پکن در سال جاری میلادی روزانه ۷۱۰ هزار بشکه نفت بیشتر وارد کند. پیشبینی ماه گذشته این نهاد افزایش ۵۹۰ هزار بشکه‌ای نفت خام چین بود.

با این حال، اوپک می‌گوید افزایش سریع نرخ بهره از سوی کشور‌ها به منظور مقابله با تورم و نیز افزایش سطح بدهی‌های جهانی می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر رشد اقتصادی جهان و درپی آن بهای طلای سیاه در بازار داشته باشد.

اوپک در مورد چشم انداز اقتصادی محتاطانه عمل کرد و پیشبینی رشد جهانی سال جاری را در سطح ۲.۳ درصد حفظ کرد. این گزارش از مدیریت موفقیت آمیز کاهش تورم توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به عنوان یکی از عوامل بالقوه صعودی رشد اقتصاد جهانی یاد کرد.

در پایان این گزارش بر افزایش عرضه ۱۱۷ هزار بشکه‌ای نفت اوپک به بازار در ماه فوریه به دلیل افزایش بیشتر عرضه نیجریه تاکید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار