اجرای طرح همیار مادران و کودکان در کرمانشاه/۲۴۰ مادر باردار زیرپوشش طرح همیار

کارشناس مسئول طرح "همیار مادر و کودک" در سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای سه ساله این طرح، گفت: در این طرح به دنبال کاهش وابستگی مادران و کودکان و سوق دادن این روابط به سمت دلبستگی ایمن هستیم.

معصومه وهابی کارشناس مسئول طرح "همیار مادر و کودک" در سازمان بهزیستی کشور در حاشیه نشست تخصصی طرح "توانمندسازی خانواده محور همیار کودک و مادر" در کرمانشاه،با اشاره به شروع این طرح از بهمن سال ۱۳۹۸ گفت : این طرح که سه سال است در کشور به اجرا درآمده رویکرد "دلبستگی ایمن" را در رابطه مادران و فرزندان ایرانی در دستور کار دارد.

وی افزود: دراین طرح مادران و کودکان تحت آموزش‌های روانشناسی قرار می‌گیرند تا مانند آنچه در بسیاری کشور‌های اروپایی در حال انجام است، روابط آن‌ها از وابستگی خارج شده و به دلبستگی ایمن تبدیل شود.

وی گفت: در این نوع رابطه دیگر وابستگی شدید مادر و فرزند وجود نداشته و روابط به سمتی می‌رود که این وابستگی‌ها کمتر شده و کودکان بتوانند مستقل‌تر بار بیایند.

وهابی افزود: با اجرای این طرح کودکان فرصت آزمون و خطا خواهند داشت و مادران هم می‌پذیرند که برخی کار‌های کودکان لزوما خطا نبوده و لازم است آن‌ها را تجربه کنند.

وی افزود: در حقیقت ما در این طرح روی تغییر نگرش مادران تمرکز کرده‌ایم و تلاش داریم مادران را به سمتی سوق دهیم که فعالیت‌های مادرانه را در کامل بودن آن نبییند و به فعالیت‌های مادرانه در حد کافی و لازم اکتفا کنند.

وهابی تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر کودکان خطا‌های قابل جبران را تجربه کنند و مادران مانع آن‌ها نشوند، در بزرگسالی کمتر سراغ بزهکاری می‌روند و این امر به کاهش آسیب‌های اجتماعی هم کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این طرح فعلا برای مادران باردار و مادران دارای فرزند سه سال در حال اجرا است، گفت: هم اکنون ۹ هزار نفر از این مادران تحت آموزش‌های این طرح قرار دارند.

وی افزود: معتقدیم دامنه این طرح روز به روز گسترده می‌شود، چرا که هر مادر باردار حداقل با چهار مادر دیگر در خانواده و فامیل مرتبط است و می‌تواند آن‌ها را هم در این طرح جذب کند.

۲۴۰ نفر از مادران باردار و مادرانی که فرزند زیر سه سال دارند تحت آموزش‌های طرح همیار

مسعود پایدار معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه هم در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران از اجرایی شدن این طرح در سطح استان خبر داد و افزود: هم اکنون در استان ۲۴۰ نفر از مادران باردار و مادرانی که فرزند زیر سه سال دارند تحت آموزش‌های این طرح قرار گرفته‌اند.

پایدار خاطرنشان کرد: این مادران از هفت محله حاشیه نشین کرمانشاه و شش محله دیگر در سطح شهرستان‌های استان انتخاب شده‌اند.

وی افزود: در این طرح اهمیت ویژه‌ای به سلامت اجتماعی مادر داده می‌شود و روابط پدر و مادر، نزدیک کردن دیدگاه‌های تربیتی آن‌ها به هم و مباحث اینچنینی در دستور کار قرار دارد.

پایدار گفت: هدف ما در این طرح تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق آموزش‌های روانشناختی و تربیتی به مادران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار