سالیوان: آمریکا به دنبال رقابت با چین است نه مقابله با آن!

مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن اعلام مشورت با توکیو و سئول درباره نشست روسای جمهوری آمریکا و چین، رویکرد واشنگتن در قبال پکن را رقابتی دانست.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، با بیان آنکه با مقامات کره جنوبی و ژاپن درباره نشستی که قرار است فردا میان روسای جمهوری آمریکا و چین برگزار شود، مذاکره کرده است، اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در جریان نشست آسه‌آن گفت که واشنگتن برای رقابت شدید با پکن آماده است اما به دنبال تقابل نیست.

به گزارش الجزیره، سالیوان در بخش ازسخنان خود گفت: «ما احساس بسیار خوبی در مورد پایه‌هایی داریم که در آسه‌آن برای اجلاس سران جی ۲۰ گذاشته‌ایم. بایدن با همتای چینی خود صریح و مستقیم خواهد بود و ما انتظار داریم که شی جین پینگ هم صریح و مستقیم باشد. ما دیدار بایدن با همتای چینی خود را موثرترین راه برای برقراری ارتباط و تبادل نظر می‌دانیم.»

سالیوان در بخشی دیگر به خبرنگاران گفت: «بایدن در دیدار با شی واضح خواهد گفت که که آمریکا به دنبال درگیری نیست، نشست فردا می‌تواند چندین ساعت طول بکشد، بایدن واشنگتن و پکن را در رقابت تنگاتنگ می‌بیند، اما این رقابت از نظر او نباید به درگیری و تقابل ختم شود، دو طرف می‌توانند باهم همکاری هم داشته باشند. بایدن در نشست با شی کاملاً صریح و مستقیم خواهد بود و رویکردی را که از ابتدای ریاست جمهوری خود دنبال کرده ادامه می‌دهد.»

براساس گفته‌های جیک سالیوان، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای واکنش به هفتمین آزمایش هسته‌ای احتمالِ کره شمالی هماهنگ شده‌اند.

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید، هم در کنفرانس خبری امروز خود اعلام کرد که بایدن پس از نشست با شی جین پینگ در کنفرانس خبری درباره این دیدار صحبت خواهد کرد.

جو بایدن در حال حاضر در سفر به کامبوج برای نشست گروه اقتصادی جی ۲۰ به سر می‌برد و به تازگی هم با مقامات جنوب و شرق آسیا دیدار کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۱:۱۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
ایران با چین نه مقابله دارد و نه رقابت. چین و ایران بر علیه امریکا متحدند. آمادگی کامل برای جنگ همه جانبه با امریکا و غرب. !
آخرین اخبار