واکنش سخنگوی دولت به پرتاب ماهواره ایرانی خیام

علی بهادری جهرمی نوشت: از داده‌های خیام در موارد بسیاری از جمله حراست از مرزهای کشور استفاده خواهد شد.

سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: «فضا در تسخیر دانش ایرانی

ماهواره خیام با دقت تصویربرداری یک متر با همکاری روسیه به فضا پرتاب شد.

از داده‌های خیام در ارتقا بهره‌وری کشاورزی، رصد منابع آبی، مدیریت مخاطرات طبیعی، مقابله با جنگل‌خواری، پایش معادن و اکتشافات معدنی و حراست از مرزهای کشور استفاده خواهد شد.»

ماهواره خیام صبح امروز در ساعت ۱۰:۲۲ از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب شد. سیگنال‌های ماهواره ایرانی خیام در پایگاه فضایی ماهدشت قابل دریافت و مشاهده هستند.

با توجه به وزن بالا و بیش از نیم تنی ماهواره خیام و همچنین درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب این ماهواره به جای استفاده از پرتابگر‌های بومی، به کشور روسیه واگذار شده است.

ماهواره خیام، ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد.

کنترل، بهره برداری و داده‌های فضایی حاصل از فعالیت این ماهواره از لحظه پرتاب، تنها در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

خیام جزء ماهواره‌های سنجش از راه دور است که وظیفه پایش زمین را بر عهده دارد و در طیف‌های نوری مختلفی فعالیت می‌کند.

خیام ساعت ۱۰:۲۲ از ایستگاه فضایی بایکنور پرتاب شد و همه سیگنال‌ها از ایستگاه ماهدشت رصد می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
parsa
۰۰:۰۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
yjc ممنون که نظر ما رو منتشر نکردی ، من دروغ گفتم ، هیچ گرونی و تورمی در کار نیست خیالت راحت راحت ، اینا همه زائیده ذهن ماست که اجناس گرون شده ، همه چیز امن و امانه ، یخچالهای خونه های مردم پر از گوشت شتر مرغ و شتر و بوقلمونه نه پای مرغ ، با این 200 تومنی که دولت گذاشت رو اون 100 تومن قبلی و همه جا میگن ما داریم به هر ایرانی 400 تومن میدیم مشکلات ما کاملا حل شده ، نمیدونید چه کارهایی که نمیشه با این 300 تومن کرد ، پدرها میتونن با پس انداز کردن این پول برای دخترهاشون بهترین جهیزیه رو فراهم کنن ، زوج ها تازه ازدواج کرده میتونن با پس انداز کردن این پول یه خونه ویلایی 150 متری اجاره کنن و بچه هاشون تو حیاط خونه بالا پایین بپرن و کیف کنن ، کرایه خونه ها در مقابل این 300 تومن چیزی نیست ، یه بخشی از این پول رو میدیم به کرایه خونه بقیه اش رو هم پس انداز میکنیم ، دیگه هیچ جوونی دقدقه آینده رو نداره ، و همه میتونن 4 قلو 5 قلو بچه بیارن ، بقیه مشکلات هم فدای یه تار موی شما ، چشممون کور دندمون نرم همه رو تحمل میکنیم ، درود خدا بر شما مردان پاک و با اخلاص و بی مدعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
حالا خدا کنه روسیه روش نفوذی نداشته باشه و کاری نکرده باشه (کد و رمز گذاری و.. برای مواقع اضطراری مثل بد شدن روسیه با کشورمون و..).
بازم خدارو شکر و هرچی تو فضا بیشتر باشی و بالاتر (ارتفاع) چشم تیز بینی داری برای اتفاقهای روز زمین !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
روزانه هزاران نفر افغانی وارد کشور میشن مرز که صاحب نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
احسنت،عالی.دم مهندسان و دانشمندان کشورم گرم.تسخیر را خوب آمدید،چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور (ناسا) فضا در تسخیر دانش ایرانی ها هست
آخرین اخبار