خیام ایرانی بر مدار زمین/ بر چرخ فلک هیچ کسی چیر نشد ؟

ماهواره خیام هجدهم مرداد طی یک همکاری مشترک با سازمان فضایی روسیه به فضا پرتاب شد.

خیام جدیدترین و پیشرفته ترین عضو خانواده ماهواره‌های ایرانی می‌رود تا با پرتاب به فضا و قرارگیری در مدار زمین مثل اسلاف خود، امید، سینا، مصباح و نور جاودانه شود و این بار اما کسانی از ایران باشند تا بر چرخ فلک چیره شوند.

قرار است قدیمی‌ترین، یکی از بزرگ‌ترین تشکیلات پرتاب فضایی فعال و رکورددار تعداد پرتاب‌های فضایی در جهان یعنی پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان که برای سال‌ها پیش از فروپاشی شوروی محلی برای پرتاب های فضایی مسکو از جمله پرتاب یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان بوده حالا میزبان خیام ایرانی شود تا روس ها که هم‌اکنون نیز با اجاره سالیانه ۱۱۵ میلیون دلار به دولت قزاقستان، این پایگاه فضایی را در اختیار دارند، جدیدترین ماهواره ایرانی را در مدار زمین قرار دهند.

چندی پیش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان اعلام کرد که در یک همکاری مشترک با فدراسیون روسیه، ماهواره پیشرفته «خیام»، ۱۸ مرداد از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر «سایوز» و با هدف ارتقا بهره‌وری کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت حوادث طبیعی، پایش ساخت‌وساز‌ها و مقابله با زمین‌خواری، پایش مخاطرات زیست‌محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرز‌های کشور به فضا پرتاب خواهد شد تا با بهره‌گیری از سنجشگر‌های دقیق، امکان بهره‌گیری از داده‌های فضایی دقیق را برای هوشمند‌سازی بخش‌های گوناگون کشور فراهم شود.

آژانس فضایی روسیه (روسکوسموس) نیز اعلام کرده که این پرتابگر «بر اساس درخواست جمهوری اسلامی ایران تجهیزات سنجش از دور [برای ایستگاه زمینی، چون تهران قابلیت هدایت ماهواره‌ای ندارد]را در مدار قرار خواهد داد»

.

پایگاه فضایی بایکونور روسیه در قزاقستان - محل پرتاب ماهواره خیام

موضوعی که سازمان فضایی کشورمان هم آن را تایید کرده و اعلام کرده با توجه به وزن بیش از "نیم تنی" ماهواره خیام و نیز درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به کشور روسیه واگذار شده است.

 سازمان فضایی ایران در ادامه از دلیل دیگر ایران برای واگذاری پرتاب ماهواره خیام به همتای روسی پرده برداشته و اعلان کرده که «با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می کنند

مثلاً تا چندین سال پیش، آمریکا طی قراردادی با روسیه، برای پرتاب فضاپیمای سرنشین‌دار یا بدون سرنشین خود از امکانات پایگاه فضایی بایکونور استفاده می‌کرد. 

به عنوان مثال هواپیمای بدون سرنشین Foton-M توسط یک پرتابگر سایوز-U در مدار قرار گرفت و همچنین بسیاری از مأموریت‌های دیگر ناسا از جمله خوشه -۲، انتگرال، مارس اکسپرس، ادیسایی، دلتا، سروانتس، ونوس‌اکسپرس و گالیله یا ارسال فضانورد روبرتو ویتوری در سال ۲۰۰۵ به ایستگاه فضایی بین‌الملل از طریق این ایستگاه فضایی انجام شده است.

یا در نمونه ای دیگر امارات کشوری که تلاش می‌کند خود را همسطح با کشورهای فضایی قلمداد کند، مرداد دو سال پیش خبر از پرتاب ماهواره‌ای داد که "امید" نام داشت.

در حالی که امارات ادعا می کرد موفق شده یک فضاپیما را به مقصد مدار مریخ ارسال کند، بررسی ها نشان می داد غیر از پول هنگفت، هیچ چیز دیگری از این کشور در این برنامه فضایی دخیل نیست و این ماهواره به ظاهر امارتی، توسط آمریکا ساخته شده و از پایگاهی فضایی در ژاپن پرتاب شده است.

.

ماهواره بر سایوز درحال انتقال برای پرتاب به فضا

اما در بیانیه روسکوسموس آمده «برنامه‌ریزی شده است تا نهم آگوست موشک حامل سایوز-۲.۱b با مرحله فوقانی، از پایگاه فضایی بایکانور پرتاب شود و طبق سفارش جمهوری اسلامی ایران، یک فضاپیمای سنجش از دور زمین به نام "خیام" را به مدار کره زمین حمل کند.»

طبق این اطلاعات، موشک سایوز یک بار عبوری را نیز به همراه خواهد داشت که شامل ۱۶ فضاپیمای کوچک است که توسط چند دانشگاه برجسته، شرکت‌های تجاری و سازمان‌های غیرانتفاعی ساخته شده‌اند.

اما با وجود اعلام اهداف صلح آمیز از سوی ایران برای پرتاب ماهواره خیام به فضا، بازهم مطابق معمول، رسانه‌های غربی و صهیونیستی به شایعه پراکنی پیرامون هدف ایران و روسیه از انجام این پروژه پرداختند.

در این رابطه وبسایت صهیونیستی "Ynetnews"  به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست می‌نویسد «مقامات امنیتی در غرب به واشنگتن پست گفتند که مسکو قصد دارد از این ماهواره ابتدا برای بررسی اتفاقات اوکراین استفاده کند، اما بعداً می‌تواند به جمهوری اسلامی کمک کند تا اهداف نظامی در خاورمیانه از جمله اسرائیل را رصد کند.»

طرح این موضوع درحالیست که سفارت روسیه در واشنگتن گزارش استفاده روسیه از این ماهواره در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.

این وبسایت در ادامه مدعی می‌شود «روسیه موافقت کرده این ماهوراه را با سیستم Canopus-V، شامل یک دوربین با وضوح بسیار بالا و توانایی تصویربرداری رادیویی (SAR) که قادر به نظارت مستمر بر تاسیسات اسرائیل و پالایشگاه‌های نفت و سایر زیرساخت‌های حساس در خلیج فارس است را برای ایران بسازد و ارسال کند.»

.

رسانه های آمریکایی و صهیونیستی تلاش کردند تا با به دروغ ماهواره ایرانی خیام را ساخت روسیه نشان دهند تا خبر ساخت و پرتاب آن را به حاشیه ببرند

جروزالم پست هم رسانه دیگر صهیونیست از نگرانی سران این رژیم در آستانه پرتاب ماهواره ایرانی می‌گوید و می‌نویسد «مقامات اسرائیلی ناشناس به رسانه KAN گفتند که از خبر پرتاب ماهوراه خیام به همراهی روسیه نگران هستند و این نگرانی مقامات اسرائیل در حالی است که مقامات آمریکایی مشخصا برای رفع معمای این پرتاب کار چندانی انجام ندادند.»

این روزنامه صهیونیستی می‌نویسد «علاوه بر اصل قضیه یعنی پرتاب ماهواره ترس این وجود دارد که تهران ممکن است تصاویر مراکز حساس رژیم صهیونیستی را به دست آورد و آن‌ها را در اختیار فرماندهان حزب الله لبنان و حماس فلسطین قرار دهد «تا دقت و اثربخشی قدرت ویرانگر موشک‌های آن‌ها افزایش یابد.»

البته این شایعه ها و اخبار جهت دار تنها به مسائل فنی و نحوه استفاده ایران از این ماهواره خلاصه نشد و شایعه پراکنان اصل ماهواره را با طرح این مسئله که خیام ساخت ایران نیست و پس از پرتاب هم ایران کنترلی روی آن ندارد زیر سوال بردند.

این دروغ پردازی ها البته واکنش سازمان فضایی ایران را به دنبال داشت که طی آن این سازمان اعلام کرد که ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک ایران انجام و صادر خواهد شد.

بنا به اعلام این سازمان، مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه های اخذ داده های ماهواره ای ماهواره خیام تنها ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند. 

.

علی‌رغم جوسازی های رسانه‌ای، ایران اعلام کرده که کنترل این ماهواره از ابتدا به دست مهندسان ایرانی است و هیچ کشوری امکان دسترسی به اطلاعات ماهواره خیام را ندارد

همچنین سازمان فضایی ایران اعلام کرده که ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده ای که قبلا توسط محققین سازمان فضایی در آن تعبیه شده است انجام شده و در این فرآیند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد.

اما شاید بتوان دلیل این همه عصبانیت همراه با دروغ پردازی را از لابلای خطوط تحلیلگران و روزنامه نگاران غربی فهمید.

در یکی از روشن ترین موارد و اعترافات، روزنامه اماراتی نشنال نیوز به نقل از ریچارد گلدبرگ، تحلیلگر پیشین مسائل ایران در شورای امنیت ملی آمریکا می‌نویسد که ماهواره جدید ایران "خطری آشکار برای آمریکا و متحدان آن در خاورمیانه و خارج از آن" است.

به گفته این تحلیلگر آمریکایی، «در حالی که ایران زرادخانه موشکی خود را - از موشک‌های کوتاه، میان‌برد تا برد بلندتر، در کنار توانایی رو به رشد پهپاد خود در سراسر خاورمیانه - کامل می‌کند - اینکه بتواند این قابلیت‌ها را با قابلیت‌های ماهواره‌ای و نظارتی همگام کند، تهدیدات مرگ‌بار ایرانیان را افزایش می‌دهد."

همزمان با موفقیت های علمی ایران در عرصه‌های گوناگون، برپایه این تحلیل ها اما پهپاد، موشک و ماهواره کلماتی پر تکرار خواهند شد که درکنار هم و در آینده گاهی با چاشنی تعریف و تمجید از ایران و بیشتر موارد برای فریب رسانه‌ای افکار عمومی جهان در ارتباط با برنامه‌های صلح آمیز ایران از سوی غربی ها شنیده خواهند شد.

تصاویری از عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  کشورمان در کنار ماهواره بر سایوز در پایگاه فضایی روسی بایکونور قزاقستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
حالا امیدوارم مسئولین خرید این ماهوار از روس مثل ژاپنی ها
از ملت معذرت خواهی کند و استفاده دهند و بروند
احتیاجی به هاراکیری نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
خیام روسی
Germany
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
وقتی فهمیدم روسی است واقغا حالم گرفته شد گریه هم کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
سفارت روسیه در ایران رسما اعلام کرد ماهواره خیام ساخت روسیه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
به خدا اگر کیفیت و دقت گوگل ارث رو داشت بازم یه جای خوشحالی بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
یارانه مسدودی رو آزاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
روس‌ها گفته اند که ما خودمان ماهواره را ساخته ایم ... این هم شد حکایت سمند و پژو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
ایول به مسیولین که همیشه تو فضان
United States of America
محمد امین
۲۱:۰۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
نکته جالب اینکه حتی فضانوردان آمریکایی هم از این پایگاه به فضا پرتاب میشن بعد بعضی از دوستان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
خیلی هم عالی ایران در صنعت هوا و فضا یکی از قدرت ها است این اذعان رسانه های خارجی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
من درمورد خیام وماهواره سررشته ندارم ولی حمایت میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
اینا الکیه، یه قوطی حلبی روغن جامد فرستادن هوا یه گوشی موبایل هم گذاشتن توش که عکس بگیره بفرسته. کیفیت عکس هاشم اینطوریه که از دور، یه چیزایی شبیه کره زمین دیده میشه‌. بعد شانسی میگن اینجا اسراییله بریم بمب بندازیم روشون دلمون خنک شه.
جمع کنید باو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
نه بابا شوخی نکن
تنهایی به این نتیجه رسیده ذلیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
جیره اش را نگرفته هنوز داغ کرده
United States of America
Karin
۰۹:۴۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
جواب ابلهان خاموشی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
بشین تو تشت یخ خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
سردار حاجی زاده ماهواره بر قائمو پرتاب کنید طاقتمون طاق شده
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۳:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
آرزوی سلامتی و قوت روز افزون برای تک تک عزیزانی که حتی کوچکترین قدم ها را برای این مهم برداشتند، خداوند متعال عزت روز افزون هدیه کنند بر این عزیزان،
شاید بعضی اشخاص معنای این مهم رو درک نکند ولی حقیقتا کار بزرگی صورت گرفته،
ماهواره ایرانی با همکاری کشور ثالث شرقی که در مقابل غرب ایستاده و دقیقا موازات کشور خودمان که تمام قد جلوی غرب سالها ایستاده،بلند شده از جا و در مقابل همان ها ایستاده،معنی و مفهوم این مهم به ماهواره خیام ختم نمیشه در حالیکه این ماهواره به خودی خود یک اهرم فلج کننده برای ال جهود محسوب میشه،اما پالس مهم تری هم درونش وجود داره،
اطمینان طرفین شرقی به هم،دوستی دو کشور کلیدی منطقه که سالیان طولانی دشمنان قسم خورده هم بودند،محور اتصالی از قطب جنوب تا قطب شمال!(البته این مسئله به قدری پیچیده است که بلاشک خواننده در نگاه اول مرا دیوانه خطاب میکند) و صدها دست آورد دیگر که به مرور زمان آشکار می شود،
مطمئن باشید این یک دست آورد معمولی برای کشور ما نیست و یک پیروزی مهم بشمار می آید و در آینده نزدیک عقب نشینی تمام عیار غرب رو شاهد میشویم، ان شاءالله.
Iran (Islamic Republic of)
عبوس
۱۳:۴۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
اگر این ماهواره ایرانی نیست چه ضرورتی است که به نام ایران پرتاب شود ؟! اگر ایرانی نیست این همه دلنگرانی غرب و امریکا برای چیست و اگر این هم مانند موشک های ایران ماکت است که باز هم جای دلنگرانی نیست ( تا کور شود هرآنکه نتوان دیدن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
تا امروز چند تا ماهواره پرتاب کردیم؟ ایا این ماهواره های ایرانی عکس ونمیدانم اطلاعاتی برای ایران میفرستند اگر میفرستند حتما محرمانه هست خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
نه داداش محرمانه نیست امشب همه اطلاعات رو میارن درب خونتون.
چقدر شماها ذلیلین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
امیدوارم با پرتابگر ایرانی ماهواره در مدار ۱۰۰۰ کیلومتری و بیشتر قرار بدیم .
Iran (Islamic Republic of)
R
۱۲:۵۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
این فقط اسمش ایرانیه
کجاش افتخاره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
الان اروپا و امریکا بعضی از ماهواره هاشون را به این موشک فرستادن یعنی انها هم نساختن ؟
موشک سایوز یکی از بهترین پرتاب گر هاست اگر جست و جو می کردید می فهیدید ایران چرا این را انتخاب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
هر وقت ساختی بعداً ادا کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
ساختن برو تحقیق کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
از پایگاه فضایی قزاقستان و با کمک روسیه دیگه این حرفا رو نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
خدامی دونه تواین شرایط بداقتصادی چقدر هزینه پرتابش توسط روسیه شده روپرداخت کرده ایران انشاالله به الویت هام پرداخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
اولویت فقط شکمه شکم شکم شکم‌
Iran (Islamic Republic of)
فهیم
۱۰:۵۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
جمع کنید. اگر توانستید خودتان بدون کمک کسی کاری را تمام وبا سرانجام انجام دهید هنر کردیید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
تو برو آدامستو بفروش. نظر دادن به تو نیومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
دیوونه اصلا همچین چیزی وجود نداره حتی ناسا با چند کشور همکاری میکنه چرا حرف مفت میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
جمع کن خودتو ، یه جوری حرف میزنه انگار خودش دانشمند هوافضاست.
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۲:۲۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
دوست عزیز... وقتی امارات ماهواره ای را به کمک فکر می کنم ژاپن پرتاب کرد و فقط اسم امارات روی ماهواره بود و همه چیزش غیر اماراتی بود خیلی از هموطنان برای امارات دست می زدند و به به و چه چه می گفتند... ولی وقتی خودمون همین کار امی کنیم و اونوقت ی عده این پیشرفت را که 90 درصدش ایرانی هست را تحقیر می کنم. تاکنون ملتی را به مانند ایرانیان ندیدم که اینقد خودتحقیرن و عزت نفس پایینی دارند. البته باور من این هست که بیشتر کسانی که پیشرفتهای کشور را نادیده و کم اهمیت جلوه می دهند یا مزدور غربن یا ناخواسته غلام حلقه به گوش آنها شدن. البته نواقص و معضلات کشور را قبول دارم ولی این دلیلی نمی شود همه چیز را با عینک بدبینی ببینیم.
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۳:۴۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
قابل توجه اونایی که از پرتاب این ماهواره به عنوان دستاورد جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند بله درسته نه ناسا کاملا بدست دانشمندان آمریکایی اداره میشه نه امارات خودش ماهواره ساخته و نه آقا فهیم مهندس هوا و فضا هست ولی پرتاب یک ماهواره با موشک روسی و در پایگاه فضای قزاقستان برای کشوری که مقاماتش گوش کل دنیا رو با ادعای این که ما خودکفا هستیم کر کردن خیلی ضایع هست به خصوص وقتی همه جار می زنند که ما ماهواره پرتاب کردیم ضمنا رفقای متعصب حرف دهنشون رو بفهمند قرار نیست هر کسی از این پروژه انتقاد می کنه مزدور غرب باشه دوستان اگر خیلی ادعاشون میشه بیان استدلال هاشون رو بنویسن نه اینکه مثل آدم ها ضعیف تهمت و افترا بزنند و بعدش فرار کنند والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
حالا روسیه چقدر مارو برای این ماهواره تیغ زده . چون خوب میشناسیم .
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۰:۴۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
خداقوت انشاالله به کوری دشمنان ایران اسلامی ؟؟؟وای جی سی یک خبرخوب هم ازخریدجنگنده سوخو35بدی نوعلانورمیشودانشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
خخخ
آلان ما مستعمره اوناییم یا اونا مستعمره ما؟
چرا باید از ارتباط مستقلی که موجب پیشرفت دو کشور و سوزش دشمنان میشه اجتناب کنیم؟ حضور اونا تو سوریه و فروش پهباد بهشون، فرستادن ماهواره ما به کمک پرتابگر اونا، اقدام جهت حذف دلار، واقعا چرا این همه دشمن تمرکز کرده رو ارتباط ما با شرق، جواب یک کلمه هست چون بدجوری احساس خطر کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
خدا قوت
Pakistan
سیاوش
۱۰:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
اگه می خوایم پیشرفت کنیم باید سریعتر به سمت فناوری های پیشرفته بریم خداروشکر این دولت بر عکس دوره های قبلی این ضرورت و حس کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
با آرزوی به ثمر رسیدن هر چه زودتر ماهواره برهای سپهر و سروش و آرش
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۰۹:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
چقدر بده افرادی به ظاهر ایرانی میان و اینجا نظر راجع به نان و گرسنگی میدهند اینجا خبر هواغضاست وطن فروشان مزدور و هر بخشی وظیفه ایی داره
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۵۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
اتفاقا دانشمندان هوافضا ی غرب ومدیریت فضاپیما وتحقیقات ماهواره هاایرانین حالا میبینید چه دانشمندان جدید وجوان ایران چه افتخاراتی برای ایران عزیز خلق کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
انشالله این ماهواره ها بتونه زندگی و آمد و شد فرزندان مسئولین را در امریکا و سایر نقاط جهان هم ردیابی و پایش کنه مخصوصا اونایی رو که میرن ترکیه سیسمونی میخرن
Germany
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
حسود هرگز نیاسود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
در جیب مردم ایران هم پشه بالانس میزند.
Germany
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
پشه همه را به ریخت خود پندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
هزینه ی پرتابش چقد میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۰:۳۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
یه توک پا برو بنگاه قیمتشو برات در میاره. نگران نباش میخرم برات.
Germany
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
لطف دارید می خواهید حساب کنید ؟ دست شما درد نکنه فقط خورد و خاک شیر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
میدونید چقدر ارز از کشور خارج کردید با این کار؟ اصلا این خیام اونقدر ها که میگید کارایی داره؟ کار خوبی کردید ولی فکر کنم بخاطر ضریب اطمینان پرتاب نبوده و بعلت عدم توانایی در پرتاب بوده. بازهم کار خوبی هست چون اگر پرتاب شکست می خورد کلی هزینه داشت برامون .
Germany
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
شما اگر سوزش خروج ارز دارید پس گرین کارتت را پاره کن و کمتر در بازار دلار جولان بده
مقدار و چگونگی کار خیام را برای گزارش به اربابانت در اسرائیل می خواهید ؟
عدم توانایی پرتاب را در ماهواره های امید و سیمرغ و . . . ندیدید ؟ و چرا آمریکا و آمارات و اروپا از این پایگاه برای ارسال ماهواره های خود استفاده می کنند ؟
کار خوبی بود چون اگر شکست می خورد کلی از بوزینه ها از خوشحالی غش می کردند
Iran (Islamic Republic of)
عبوس
۱۳:۴۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
اگه شما غمخواران نبودید چه کسی غم ایران رو میخورد
Pakistan
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
مردم شما رو نزاشتن راس امور برا پرتاب ماهواره هایی که به هیچ دردی نمیخورن،فکر رفاه اونا باشید ،بابا خیلیا به خاک سیاه نشستن با این حماقتای شما،چه قد هزینه های بی خودی و بی استفاده
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۰:۱۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
هر کس وظیفه خودش را باید درست انجام بده.اگه مردم تو رفاه نیستن که واقعا هم نیستن قرار نیست از بقیه وزارت خونه ها بزنیم بدیم به وزارت کار و اقتصاد.
ایشون هم باید در حیطه وزارت خودش کاراش رو انجام بده.
مگه قرار داد یه مربی یا بازیکن فوتبال برای یک فصل با بهترین غذا و هتل چند ده میلیارد تومانه صدای کسی در میاد که حالا قراره از وزارت دفاع و ارتباطات و بقیه بزنیم و فقط و فقط بدیم به بعضی ها.
توی قانون بودجه هر وزارت خونه بودجه جداگونه داره که باید درست خرجش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۳۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
اتفاقاٌ ما بعنوان بخش باشعور مردم ایران اینها رو در راس امور قراردادیم تا فقط ماهواره و موشک بسازن ، وظیفه حاکمیت فقز همینه ، مسایل اقتصادی رو خود مردم باید مدیریت کنند ، اقتصاد خصوصی
Germany
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
عزیزم هیچ دقت کردی این هزینه های بیخودی اگر فایده ای نداشتند پس شما و اربابانت نمی بایست این قدر احساس سوزش می کردند و باید از خداتون باشه که ایران ویرانتر شود و لااقل سکوت می کردند نه با بوق و کرنا مخ نداشته برخی ها را شستشو کنند! هرکجا جلز و ولز دشمنان در آمد بدانید که راه را درست رفته ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
گشنه ای؟
Iran (Islamic Republic of)
شهروند ایرانی
۰۸:۴۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
آفرین به همت بلند شما وزارت ارتباطات و وزیر محترم ودولت مردمی - تلاش کنید و افتخار بیا فرینید ای فرزندان ملت - امیدوارم در زمینه کنترل وضعیت اقتصادی کشور و کوتاه کردن دست سود جویان و مفت خوران نیز بیشتر موفق باشید .
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۳۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
به امید موفقیت در همه عرصه ها و به امید خدا شاهد روزی باشیم که کشور عزیزمان ایران با همت وتلاش متخصصین داخلی بتواند موشکی که توانایی حمل بارهای سنگین را داشته باشد بسازد .
Germany
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
بار سنگین با برد 11000 کیلومتر
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۸:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
تا آماده شدن ماهواره برهای سنگینذسپهر و سروش و آرش باید از ماهواره بر موفق سایوز و پایگاه بایکنور برتی پرتابهای سنگین استفاده کرد ،به امید ساخت و بهره برداری پایگاه پرتابهای سنگین بزودی زود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
انشالله روزی برسه که برای ما برای روسیه ماهواره پرت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
همکاری با کشورهای پیشرو در هوافضا کمک شایانی به گسترش دانش هوافضاست.
با آرزوی بهره برداری از پایگاههای پرتاب سنگین و ماهواره لرهای آرش و سپهر و سروش
Germany
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
و برای ماهواره های آمریکا
آخرین اخبار