بی‌اعتنایی به بازی‌های سیاسی، رمز موفقیت تیم مذاکره‌کننده ایران

کارشناس سیاست خارجی گفت: اروپا درصدد است مذاکرات را با جوسازی سیاسی هدایت کند، اما رمز موفقیت ایران در مذاکرات بی اعتنایی به این جو سازی هاست.

حنیف غفاری کارشناس روابط بین الملل  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شروع مذاکرات دور هشتم در وین می‌گوید دور جدید مذاکرات ایران و اعضای ۴+۱ در حالی در وین برگزار شد که طرف غربی به سبک آنچه در دو دور اخیر مشاهده کردید و در روز‌های گذشته سعی دارد فرامتن را بر متن مذاکرات ترجیح دهد.  به این معنا که در عمل اقدامی انجام دهد که مطالبات رسمی و حقوقی و خطوط قرمزی که ایران در مسیر احیای توافق تعریف کرده تبدیل به نقاطی کمرنگ و قابل گذار بشوند.

هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم دوشنبه، ۶ دی با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

این کارشناس روابط بین الملل معتقد است در مقابل مشاهده کردیم که تیم مذاکره کننده ایرانی در بحث ارائه پیش نویس‌ها بیان مطالبات کشورمان  با جدیت از حقوق خود دفاع کرده و همین امر باعث شده که افرادی مانند جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا یا برخی از سران اروپایی سعی می کنند با جوسازی های سیاسی این معادله حقوقی را هدایت کنند. رمز موفقیت ایران در مذاکرات، بی اعتنایی به بازی‌های سیاسی طرف غریی خواهد بود.

او معتقد است تا زمانی که برجام احیا نشود و کشورمان اطمینان و رضایت پیدا نکند نسبت به تامین منافع خود دلیل ندارد که ما تن به محدودیت فرا پروتکلی مانند آنچه که در برجام آمده بدهیم. در خصوص همکاری‌ها با آژانس نیز ملاحظات امنیتی و داخلی و منافع ملی را اولویت می‌دهیم.

به بیان غفاری هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم به این معنی که ایالات متحده و تروئیکای اروپایی تاکتیک بازگشت پوچ به برجام را دنبال می‌کنند. مطابق این تاکتیک آن‌ها می‌خواهند ایران کامل به تعهدات برجامی خود برگردد و در مقابل فرآیند تعلیق تحریم‌ها به صورت قطره چکانی انجام شود.

حسین امیرعبداللهیان همچنین به مذاکرات فعلی وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات ما در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۴ ۱۰ دی ۱۴۰۰
اگه جوابشون رو ندیم اونوقت نتیجه بی اعتنایی به تبلیغات اونا رو میبینیم
آخرین اخبار