روزشمار مذاکرات؛

هتل کوبورگی که دوباره شلوغ شد

روز اول مذاکرات وین روز گذشته در حالی برگزار شد که چانه زنی بر سر محتوا محور اصلی دور هشتم عنوان شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دور هشتم مذاکرات که به اذعان  برخی مقامات حاضر در وین دور نهایی است عصر دیروز به وقت  محلی در وین برگزار شد.

علی باقری مذاکره کننده ارشد  جمهوری اسلامی ایران   روز گذشته پس از وارد شدن به شهر وین گفت:  در این نشست طرف‌های مختلف از جمله هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت آمیز بودن دور قبلی گفت‌وگو‌ها تأکید و اذعان داشتند که پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفت‌وگو‌ها حاصل شده و چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفت‌وگو‌ها فراهم شده است.

باقری بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگو‌های وین تأکید کرده و ادامه داد: قرار شد از صبح فردا (سه‌شنبه) گفت‌وگو‌ها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه دو موضوع مهم راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی مورد بررسی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه: تضمین و راستی‌آزمایی دو اصل مهم  برای ماست

حسین امیرعبداللهیان روز گذشته درباره مذاکرات وین و موضوع اخذ تضمین برای اجرای تعهدات طرف‌های غربی گفت: امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را از اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.

وزیر امور خارجه بحث تضمین و راستی‌آزمایی را از محور‌های گفت و گو‌های روز اول  نشست کمیسیون برجام عنوان کرد و گفت: مهمترین مسئله برای ما این است که در ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مرزی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

هتل کوبورگی دوباره شلوغ شد

انریکه مورا: به دنبال رفع تحریم‌های آمریکا هستیم

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، پس از پایان دور هشتم مذاکرات وین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما به دنبال رفع تحریم‌های آمریکا و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران هستیم. ایران در برنامه هسته‌ای خود پیشرفت کرده و از توافق ۲۰۱۵ خارج شده است. ما به دنبال تعهد متقابل واشنگتن و تهران هستیم. موفقیت ما در گرو اتخاذ تصمیمات سخت تهران و واشنگتن است.»

او در ادامه به زمان دستیابی به توافق اشاره می کند و می گوید زمان زیادی برای دستیابی به توافق نداریم. مذاکرات باید در یک بازه زمانی معقول انجام شود و ما در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم نه ماه ها.»

هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام گفت: در دور هشتم مذاکرات، درباره موضوعات مورد مناقشه بحث خواهد شد و ما در مورد لغو تحریم‌های آمریکا و تعهدات هسته‌ای ایران به طور موازی بحث می‌کنیم. برخی از موضوعاتی که ما در دور کنونی با ایران بحث می‌کنیم طبقه بندی شده و محرمانه است.»

او  گفته است نامه‌ها و اسنادی میان هیئت‌های ایرانی و آمریکایی مبادله می‌شود و ما در حال مذاکره بر سر متن توافق هستیم که نیازمند اقداماتی از سوی ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای است.

به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران نوشت که این کشور و اعضای ۱+۴ در دور هشتم مذاکرات وین درباره «محتوا» رایزنی خواهند کرد. تیم مذاکره‌کننده کشورمان پیش‌تر اعلام کرده بود در دور هفتم این رایزنی‌ها، دو سند پیشنهادی را به طرف‌های مقابل ارائه داده است. سند اول مربوط به لغو تحریم‌ها علیه ایران و دیگری درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای است.گفته می شود کشور‌های عضو برجام در پایان دور هفتم مذاکرات، به توافقی مبتنی بر دو سند پیشنهادی ایران دست پیدا کرده‌اند.

هتل کوبورگ دوباره شلوغ شد!

احتمال دستیابی به توافق قبل از فوریه ۲۰۲۲

به نقل از رویترز، وانگ گون، نماینده ارشد چین در مذاکرات وین امروز (دوشنبه) اندکی قبل از آغاز دور هشتم مذاکرات وین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که برگزاری دور هشتم مذاکرات در تعطیلات کریسمس و سال نو نشان دهنده جدیت و احساس فوریت مذاکره کنندگان برای دستیابی به توافق است.

وانگ با اشاره به موضوع این دور از مذاکرات گفت: دور هشتم مذاکرات بر رفع تحریم‌ها متمرکز خواهد بود. دیپلمات‌ها گفتند که دور آخر عمدتا بر محدودیت‌های هسته‌ای متمرکز خواهد بود اگر چه قدرت‌های غربی مدعی شدند که پیشرفت‌های کمی حاصل شده است.

او  می گوید  اختلافات بین ایران و تروئیکای اروپایی کمتر شده و ممکن است تا قبل از فوریه ۲۰۲۲ به یک توافق دست یابند.

وقتی  آمریکای خارج شده از مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین می کند!

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور در اظهاراتی مدعی شده است که گفت وگو‌های فعلی با ایران ممکن است پس از چند هفته دیگر ادامه پیدا نکند.سالیوان هفته گذشته در سفر خود به اسرائیل اعلام کرد که آمریکا و  رژیم صهیونیستی  ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند. به گفته سالیوان، این ضرب‌الاجل‌ها طولانی نیستند.

اولیانوف: دور هشتم, دور نهایی است

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (دوشنبه) ساعتی پیش از آغاز دور هشتم مذاکرات وین، در توییتی این دور از مذاکرات را دور نهایی خواند.

اولیانوف در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «من با آقای انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین ملاقات کردم. ما راه‌های احتمالی پیش رو در دور نهایی مذاکرات برای احیای برجام را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم.»

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار