تبریزی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرای کامل طرح پزشک خانواده چشم به راه اختصاص بودجه

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت به بیان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده در سالیان گذشته و روند اختصاص بودجه به آن پرداخت.

جعفر صادق تبریزی قائم مقام معاون بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روند اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور اظهار کرد: در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه پزشک خانواده در کشور انجام شده است و با اجرای این طرح افراد زیادی تحت پوشش پزشک خانواده قرار گرفته و خدمات سطح یک و درمانی شمال پیشگیری و دیگر خدمات را دریافت می کنند.
او ادامه داد: طرح پزشک خانواده در سال ۸۴ در مناطق روستایی و شهری های زیر ۲۰ هزار نفر در کشور شروع شده است و ساکنان این مناطق بسته های خدمتی گوناگونی را دریافت کرده اند. در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون نفر در مناطق روستایی و شش میلیون نفر نیز در شهر های زیر ۲۰ هزار نفر در کشور ساکن هستند که این تعداد حدود ۳۴ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می دهند.

مدیر شبکه وزارت بهداشت بیان کرد: از سال ۸۴ تا به امروز ۳۴ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش پزشک خانواده قرار گرفته‌اند و در این طرح شش هزار و ۵۰۰ پزشک مشارکت دارند . امروزه به ازای هر ۴۴۰۰ نفر یک پزشک و به ازای هر ۵۲۰۰ نفر یک ماما در طرح پزشک خانواده خدمات بهداشتی و درمانی به مراجعه کنندگان و بیماران ارائه می دهند و امروزه ۵۵۰۰ ماما در مناطق روستایی و‌شهرهای زیر ۲۰هزار نفر در قالب طرح پزشک خانواده مشغول به خدمت هستند.

تبریزی تاکید کرد: در طرح پزشک خانواده کارشناس سلامت روان، دندان پزشک، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس بهداشت حرفه ای حضور دارند تا بسته های سلامت کامل به مردم تحت پوشش هر منطقه ارائه شود. در مراکز جامع خدمات سلامت خدمات پیشگیری و درمان به مراجعه کنندگان داده می شود و در حال حاضر ۴۱۰۰مرکز جامع خدمات سلامت و ۲۲هزار خانه بهداشت در مناطق روستایی و شهر های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت راه اندازی شده است و به ازای هر هفت هزار نفر در این مناطق یک مرکز جامع خدمات سلامت وجود دارد.

ارائه خدمات سلامت توسط ۴۱۰۰ داروخانه به مردم در قالب طرح پزشک خانواده

او ادامه داد: امروزه داروخانه ها و آزمایشگاه های بخش خصوصی طرف قرارداد با ما بوده و در قالب طرح پزشک خانواده به مراجعه کنندگان خدمات کامل سلامت را ارائه می دهند به طوریکه ۴۱۰۰ داروخانه و ۳۱۵۷ آزمایشگاه به مردم ساکن در مناطق روستایی و شهر های زیر ۲۰ هزار نفر خدمات سلامت ارائه می دهند.

تبریزی بیان کرد: طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران نیز اجرا می شود و دو میلیون ۶۵۰ هزار نفر در استان فارس و یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در استان مازندران تحت پوشش این طرح هستند و امروزه در حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفته و خدمات سطح یک مانند پیشگیری و مراقبت از سلامت به همراه درمان را دریافت می کنند.

فعالیت ۱۱۲۵ پزشک و ۱۰۹۰مراقب سلامت در استان فارس

او اضافه کرد: در استان فارس ۱۱۲۵ پزشک و ۱۰۹۰مراقب سلامت و در استان مازندران ۵۴۰پزشک و ۵۱۸ مراقب سلامت در قالب پزشک خانواده به مراجعه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهند.

تبریزی گفت: در طرح پزشک خانواده تمام برنامه سلامتی از بدو تولد انجام می شود و همه افراد تحت پوشش این طرح دارای یک پرونده الکترونیک سلامت راه اندازی و تمام اطلاعات پزشکی افراد در این پرونده به ثبت می‌رسد و پزشک خانواده و مراقب سلامت برای رصد و کنترل سلامتی افراد به پرونده الکترونیک سلامت و اطلاعات پزشکی شأن دسترسی خواهند داشت.

تبریزی گفت: در طرح پزشک خانواده رابطه مالی بین پزشک و گیرنده خدمت به کمترین میزان خود رسیده است و کیفیت خدمات ارائه شده ارتقا پیدا کرده است. میزان مصرف دارو در مناطق تحت پوشش طرح پزشک خانواده کاهش پیدا کرده و در دو استان فارس و مازندران شناسایی بیماری های مزمن افزایش پیدا کرده است.

او افزود: از بهمن ماه ۹۸ قرار بود که طرح پزشک خانواده در کشور به شرط تامین منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه و مجلس در کشور گسترش پیدا کند. ما آمادگی این را داریم تا طرح پزشک خانواده در مرحله اول در سه استان و سپس در هشت استان و مجموعا در ۱۱ استان دیگر این طرح را اجرا کنیم اما موضوع مهم این است که برای انجام این کار نتوانسته منابع لازم را کسب کنیم. با گسترش اجرای طرح پزشک خانواده در کشور حدود ۱۸ میلیون نفر دیگر تحت پوشش این طرح قرار می گیرند. علی رقم  برنامه ریزی های انجام شده و آموزش های لازم به دانشگاه های علوم پزشکی مد نظر نتوانسته ایم این کار را در کشور توسعه بدهیم.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار