دبیر کمیته علمی کشوری کرونا مطرح کرد؛

لزوم واکسیناسیون ۷۵ درصد مردم برای ایمنی جامعه/ موفقیت بزرگ طرح بستری موقت در کنترل پیک چهارم کرونا

عابدینی گفت: باید ۷۵ درصد از مردم واکسن کرونا را تزریق کنند تا ایمنی در جامعه ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در ایران اظهار کرد: بیماری کرونا ناشناخته بوده است اما امروزه به دستاورد‌های خوبی از لحاظ سیر بیماری و عوارض ناشی از این ویروس در بدن و مرگ آن رسیدیم.

او ادامه داد: با تغییر نگرش و ساختار در کمیته علمی، اقدامات خوبی در زمینه مقابله با بیماری کرونا انجام گرفته است. در کمیته علمی بخش‌های مختلفی را تشکیل داده و بیماری کرونا را تخصصی‌تر بررسی می‌کنیم. با شروع واکسیناسیون بیماری کرونا در کشور، عوارض و موارد احتمالی آن توسط کمیته علمی رصد می‌شود.

عابدینی افزود: در کمیته علمی، عوارض و تداخل دارویی برای بیماران کرونایی بررسی و کنترل می‌شود و بهترین گایدلاین های درمان را در مراکز درمانی اجرایی می‌کنیم. در پیک چهارم بیماری کرونا اگر طرح بستری موقت اجرا نمی‌شد، شاهد موارد بستری زیادی در کشور بودیم. یک سری تخت‌ ویژه بیماران سرپایی در نظر گرفتیم تا درمان‌های بیمارستانی را به راحتی در منزل دریافت کنند، این طرح سبب شده تا میزان مصرف اکسیژن کاهش پیدا کند.

او بیان کرد: زنان باردار دستورالعمل جداگانه‌ای برای دریافت واکسن و مصرف دارو‌های کرونایی دارند. سلامت روان در دوران پسا کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور در کمیته علمی، موضوع استرس ناشی از تزریق واکسن کرونا توجه ویژه‌ای شده است. در درمان بیماری کرونا برخی اوقات دارو‌هایی به بیماران تجویز می‌شود که موضوع تداخل دارویی را تشدید می‌کند که کمیته علمی از مصرف چنین دارو‌هایی جلوگیری می‌کند.

عابدینی تاکید کرد: در کمیته علمی جنبه‌های مختلف بیماری مورد بررسی قرار می‌گیرد. دارو‌های IVIG نباید به صورت معمول در درمان بیماری کرونا استفاده شود اگرچه هنوز علت آن به اثبات نرسیده است. توزیع این دارو در کشور  با کمبود مواجه است و بیشتر باید در اختیار بیماران خاص قرار بگیرد.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا افزود: بیمارانی که علائم معمول کرونا را دارند به صورت سرپایی در مراکز درمانی، درمان خواهند شد. طبق مشاهدات افرادی مانند دیابتی ها، فشارخون و افرادی که پیوند اعضا داشته اند، علائم شان شدیدتر است. اگر بی اشتهایی با بی قراری بیشتر شود این نوع افراد باید سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

او بیان کرد: باید ۷۵ درصد از مردم واکسینه شده باشند تا یک ایمنی در هر جامعه ای ایجاد شود. در حال حاضر در کشور انگلیس میزان مرگ و میر تقریبا صفر شده است.

عابدینی گفت: واکسن های ما در پلت فورم‌های مختلفی ساخته شده است . تاثیر واکسن ها بر روی واریانت های مختلف به طور کامل مشخص نشده است و توصیه ما بعد از تزریق واکسن، استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

او افزود: واکسن برکت نتایج بسیار خوبی داشته است و به شرط اخذ مجوز واکسیناسیون کشور با این واکسن انجام خواهد شد.

عابدینی بیان کرد: وزارت بهداشت تمام سعی خود را کرده تا دُز دوم واکسن را در اختیار افراد قرار دهد . بر اساس دستورالعمل علمی می توان فاصله دُز دوم را به مدت ۹۰ روز افزایش دهیم. مردم نگران دُز دوم واکسن نباشند زیرا وزارت بهداشت تمام سعی خود را مبنی بر تهیه واکسن می‌کند.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ادامه داد: امیدوارم پیک پنجم بیماری کرونا از نوع واریانت هندی نباشد. اگر مسافرت نرویم و دستورالعمل ها را رعایت کنیم، پیک‌پنجم رخ نخواهد داد.

او با بیان اینکه واکسن هراسی برای ما یک پدیده نگران کننده‌ای است، گفت: برخی از افراد تصورات عجیب و غریبی از تزریق واکسن دارند.کرونا یک بیماری ناشناخته با عوارض مختلف است. عقل سالم می‌گوید که بین عوارض واکسن کرونا با عوارض بیماری کرونا، باید تزریق واکسن را ترجیح داد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: خاصیت مغناطیسی ایجاد شده در بدن برخی دریافت کننده‌های واکسن کرونا ممکن است در هر نوع از این واکسن بروز کند. بر اساس فرضیه‌ها ممکن است این عارضه بر اساس مواد موجود در واکسن بروز کند. ما به دنبال یافتن دلیل علمی این موضوع هستیم.

«قارچ سیاه» بیماری جدیدی نیست

عابدینی افزود: بیماری قارچ سیاه قبل از اینکه اعلام شود از هند وارد شده، وجود داشته است و ربطی به کرونا ندارد.

او تصریح کرد: این بیماری در بیشتر افرادی که نقص ایمنی بدن دارند ممکن است بروز کند و درمان مختص خود را دارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: دارو ، ویروس کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بدبخت
۰۸:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۰
تورو قرآن‌ اول ۷۵درصد مردم رو واکسیناسیون کنید بعد کنکور برگذار کنید
آخرین اخبار