وزیر بهداشت:

کمتر از یک درصد کشور‌های کم درآمد واکسینه شده اند

نمکی گفت: ۵۷ درصد از کشور‌های با درآمد بالا واکسینه شده اند، در حالی که تنها کمتر از یک درصدِ کشور‌های کم درآمد در برابر کرونا ایمن شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت در  چهارمین اجلاس وزرای بهداشت اکو با توجه به آخرین وضعیت بیماری کرونا اظهار کرد: سازمان همکاری اقتصادی اکو از طریق تلاش‌های مشترک، ایجاد روابط فرهنگی نزدیک میان کشور‌های عضو، تاریخچه مشترک در گذشته برای برنامه‌های مشترک در آینده، توانسته به موفقیت‌های چشمگیری برسد.

او افزود: همه گیری کووید ۱۹ ثابت کرد برای تجارت، حمل و نقل و کسب و کار روزمره، باید همکاری عملی وجود داشته باشد و زیرساخت‌های بهداشتی، به ویژه در میان کشور‌های عضو با ایجاد شیوه نامه‌های بین مرزی منحصر به فرد و امکان پذیر را تقویت کنیم.

نمکی بیان کرد: طی ۱۷ ماه گذشته، بیماری همه گیر ویروس کرونا جهان را فرا گرفته است. این ویروس ثابت کرد که جهان بیش از هر زمان دیگر به همکاری بین کشوری نیاز دارد، این همه گیری یک مشکل جهانی، با یک راه حل جهانی است.

او بیان کرد: امروز می‌بینیم که عبارت "هیچ کس در امان نیست مگر همه در امان باشند " تنها در پشت در‌های بسته جلسات و کنفرانس‌ها باقی مانده است و در شرایط فعلی مصداقی ندارد. این وضعیت عملا معنای نابرابری را نشان می‌دهد، جایی که ۵۷ درصد از کشور‌های با درآمد بالا واکسینه شده اند، در حالی که تنها کمتر از یک درصد از کشور‌های کم درآمد در برابر کووید ۱۹ ایمن سازی شده اند.

وزیر بهداشت گفت: با توجه به هزاران کیلومتر مرز مشترک، کشور‌های اکو ظرفیت‌های قابل توجهی برای همکاری دارند. در میان بسیاری از عوامل، با توجه به وضعیت کووید ۱۹، شیوه نامه‌های مرزی در حمل و نقل، ملاحظات فنی در کووید ۱۹، تشخیص سریع، کنترل هوشمند و پایش جابجایی جمعیت در بین مرز‌ها برای جلوگیری از هرگونه افزایش گونه جدید کووید ۱۹ در اولویت قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد: علاوه بر اولویت جهانی و منطقه‌ای برای شناسایی به موقع، تشخیص و به اشتراک گذاری داده‌ها و هشدار زود هنگام بیماری‌های غیرواگیر، اهداف توسعه پایدار، پوشش همگانی سلامت و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت باید مدنظر قرار گیرد که از اهداف تعیین شده برای بهبود مردم کشور‌های عضو، به ویژه در دوران پس از کووید ۱۹ هستند.

وزیر بهداشت افزود: ایران آمادگی خود را برای همکاری سازنده با کشور‌های عضو اکو را اعلام داشته تا ابزار‌ها و سازوکار‌های عملی برای پاسخگویی به همه گیری‌های آینده و چالش‌های مربوط به سلامت را طراحی کند.

نمکی گفت: اخیرا برنامه "ارزیابی منطقه‌ای از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت با ابتکار مدیر منطقه مدیترانه شرقی انجام گرفت و بعنوان برنامه انجام کار‌های منصفانه تر" برای بررسی و دستیابی برابری در سلامت در منطقه مدیترانه شرقی در ماه گذشته گزارش شده این تجربه می‌تواند یک کار مثال زدنی در منطقه اکو باشد، زیرا انجام چنین ارزیابی‌هایی می‌تواند نابرابری در حوزه سلامت در کشور‌های عضو اکو و همچنین منطقه مدیترانه شرقی را کاهش دهد.

او بیان کرد: طی این همه گیری، مشخص شد که رهبری سازمان بهداشت جهانی در شرایط دشوار چقدر حیاتی است، بعنوان یک درس آموخته شده باید موفقیت این سازمان را در مواجه با چالش‌های سلامت، به ویژه در برابر بیماری‌های همه گیر احتمالی در آینده تقویت کنیم. معاهده بین المللی برای مواجه با همه گیری آینده تنها می‌تواند از نظر عملکردی کارآمد باشد اگر مفاد آن در چارچوب مقررات بین المللی سلامت ۲۰۰۵ و تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت باشد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.