معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبر داد؛

اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از ۱۹ فروردین

محمودزاده گفت: از ۱۹ فروردین قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا می‌شود و سرپرستان خانوار باید اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه کد یکتا ثبت کنند.

به  گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی از سال ۱۴۰۰ گفت: از ۱۹ فروردین ماه همه‌ سرپرستان خانوار موظف به ثبت اطلاعات محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه «کد یکتا» هستند.

او ادامه داد: در صورت ثبت نکردن یا ثبت اشتباه اطلاعات خانوار، واحد مزبور به عنوان واحد خالی شناخته شده و مشمول جرائم مالیاتی خواهد شد.

محمودزاده تاکید کرد: اگر بعد از مهلت دوماهه مالکان اطلاعات ملک خود را در سامانه ثبت نکنند از دریافت هرگونه خدمات دولتی مانند یارانه معیشتی، خدمات بانکی و آب و برق با تعرفه دولتی محروم خواهند شد.

این مقام مسئول ادامه داد:  در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، اعمال می‌شود که برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی تعیین شده است.

او تاکید کرد: این قانون برای املاک حقیقی بیش از ۱۵۰ متر در شهر‌هایی با جمعیت بالای صد هزار نفر در نظر گرفته می‌شود . در شهر‌های کمتر از صد هزار نفر مالیات بر واحد‌های خالی‌ اعمال می‌شود که متراژ آن بیش از ۲۰۰ متر باشد.

محمودزاده با بیان اینکه هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد، افزود: سرپرستان خانوار می توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. سرپرست خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت و مشخصات خود را در سامانه به ثبت برسانند.

او گفت: برای واحد‌هایی هم که سند ملکی ندارند هم تدابیری اندیشیده شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: هدف از اجرای این قانون به کار انداختن سرمایه‌های ساکن و شناسنامه دار شدنِ بازار مصرف مسکن است.

او گفت:  مالیات برای مالکان حقیقی واحد خالی در سال اول ۶ برابر قیمت اجاره خواهد بود و هر سال دو برابر می‌شود. همچنین برای واحد‌های مسکونی که مالکان حقوقی دارند اخد مالیات در سال اول ۱۲ برابر اجاره آن است و در سال بعد دو برابر می‌شود.

محمودزاده تاکید کرد با اجرای این قانون مالک خانه خالی در طول ۱۰ سال به اندازه کل قیمت واحد مسکونی مالیات می‌پردازد.

بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد

محمودزاده تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی سال ۹۵، مجموعا ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور اعلام شده است. هم اکنون بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی گفت:  یک واحد مسکونی اگر ۱۲۰ روز در سال خالی بماند، در سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر ارزش اجاره واحد، برای آن مالیات در نظر گرفته می‌شود. این ارقام برای واحدهای در اختیار دستگاه‌های حقوقی ۲ برابر محاسبه می‌شود.

معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: با اجرایی شدن قانون مالیات‌های مستقیم، نگهداری ملک به عنوان سرمایه، غیر اقتصادی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
عباسی
۰۰:۳۵ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
تکلیف خانه های قولنامه ای چیست ؟
Switzerland
محمد عماد
۰۰:۳۲ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
فکری به حال اجاره نامه های صوری کنید
Switzerland
حامد
۲۳:۵۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
پدر من یک خانه ی قدیمی سه طبقه ای دارد که در طبقه همکف خود ایشان و در دو طبقه ی بعدی من و برادرم زندگی میکنیم مستاجر پدر نیستیم و سند هم به نام ایشان است آیا آن دو خانه به عنوان خانه خالی تلقی خواهد شد ؟!
Iran (Islamic Republic of)
جوادی
۲۱:۰۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
خونه ی ما یک خونه ی کلنگی ساخت سال ۵۰ با متراژ ۶۰ متر و دوبلکس هستش و طبقه ی دوم آن ۳۵ متر و فاقد سرویس بهداشتی ، حمام ، آشپزخانه است با توجه به اینکه خودمان از آن به عنوان اتاق استفاده میکنیم و هیچگونه امکاناتی ندارد مشمول مالیات میشود؟! اگر میشود ! آخه کدوم عاقلی یک ۳۵ متری بدون امکانات رو اجاره میکنه که اجاره بدیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
خدا کنه این جور قانون هایی باعث بشه یه مقدار قیمت خانه پایین بیاد دیگه مردیم از بس حرث خوردیم از بی خونگی و مستاجری ، خانه خیلی گرانه اصلا بحث خرید که شده رویا ، ما برا اجاره هم مشکل داریم
Iran (Islamic Republic of)
سدید
۱۲:۰۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
واقعا جای تاسف داره که معاون وزیر هنوز قانون رو بلد نیست و تا حالا از روش یک مرتبه نخونده در قانون جدید اول باید وزیر رفاه خانوار های ایرانی را تعیین و شناسایی کند بعد سرپرست خانوار در سامانه ثبت نام کند و هر خانوار می تواند یک واحد خالی در شهر محل سکونت و یک واحد در شهر دیگر داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
برای املاک موروثی که مالک فوت کرده ثبت به چه صورت هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
قرارداد25ساله ایران باچین رالغو کنید!؟!؟ مردم شدیدا مخالفند،! ؟ چرادولت باروح وروان مروم بازی می کنه وبدون اجازه مردم به فروش کشور به چین ادامه میده!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
این چه قانونیه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
چقدر راه فرار وجود داره، یه قرارداد سوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
ملت،،،کل آدما که ملک دارن باید ثبت کنن؟ما یه خونه آپارتمانی ۹۸متری داریم تووی یه شهر کوچیک..کل افراد صاحب ملک باید ثبت کنن یا بالای ۱۵۰ و ۲۰۰متر طبق چیزی که گفته تووخبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
خواب دیدید خوش باشه
نمیدونم کسی که ساختمانش را فروخته و هیچ نقل انتقالی انجام نشده
جرمش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
خاکه رو
۲۳:۲۸ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
اینهم از برنامه های عجولانه و سرسری مسئولان ، آخرش هم بدون نتیجه!!!! فکر کنم دیشب خواب دیدند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
زمان خانه دار شدن در کشورهای همسایه و عربی و امریکا و اروپاه هشت تا ده ساله تو ایران هفتادو چهار سال کجای کار ایراد داره
Iran (Islamic Republic of)
در عجب
۲۳:۰۲ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
25 ساله که مستاجرم ولی تا حالا از 65 متر بیشتر نتونستم اجاره کنم! حالا این قانون چه دردی برا ما مستضعفین داره؟! متراژ 150 متر به بالا!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۲۱:۲۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
هر کس اطلاعات غلط داد باید اعدام و دارایی مصادر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اعدام و مصادره نه، اما جریمه سنگینی تعیین بشه تا اعلام کردنش بی ارزه به اعلام نکردنش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
آدرس اش چی هست؟؟
خداییش چند بار باید خودمون رو ثبت کنیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
الان 5 ساله سند برای ما صادر نشده چرا این پیگیری نمی کنند فقط بلد پول بگیرند
آخرین اخبار