آمریکا: در حال بازنگری در موضوع خروج نظامیان خود از افغانستان هستیم

وزیر خارجه آمریکا از بازنگری واشنگتن از خروج نظامیان این کشور از افغانستان در اول ماه مِه میلادی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پایان دیدار با همتایان خود در نشست ناتو در بروکسل به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور نظامیان ناتو در افغانستان و مهلت زمانی روز نخست ماه مه که دولت پیشین آمریکا در توافق با طالبان برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان مشخص کرده است، گفت: همانگونه که می‌دانید ما در حال بازنگری در این موضوع هستیم و من برای انجام دو مورد به اینجا (بروکسل) آمدم.

وی افزود: نخست اینکه، دیدگاه‌های واشنگتن را با کشور‌های هم پیمان به اشتراک بگذارم و مهم‌تر از آن، دیدگاه‌های آنان را بشنوم و با آن‌ها مشورت کنم. این کاری است که هم پیمان‌ها انجام می‌دهند. من دیروز دیدگاه‌های کشور‌های هم پیمان را با رئیس جمهور جو بایدن در میان گذاشتم و فکر می‌کنم خیلی اهمیت داشته باشد که درباره دیدگاه‌های او برای حرکت در مسیر پیش رو نیز اطلاع رسانی شود.

بلینکن گفت: این موضوع را در نشست وزرای دفاع که هفته گذشته برگزار شد شنیدیم. این هفته دوباره تکرار شد و واقعیت هم همین است. ما (کشور‌های عضو ناتو) با هم وارد افغانستان شدیم، در آنجا خودمان را با شرایط سازگار کردیم و در موقعیت مناسب نیز باهم افغانستان را ترک می‌کنیم. موضوع مشترکی که وجود دارد همین باهم بودن است که بار دیگر در دیدار‌های این هفته نیز مورد تاکید قرار گرفت. رئیس جمهور بایدن پیشتر گفته است که خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان در مهلت تعیین شده روز نخست ماه مه، بسیار سخت و دشوار است. اما هر کاری انجام بدهیم با مشورت کشور‌های هم پیمان خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر تصمیم گیری‌های تاکتیکی را کنار بگذاریم در چند مورد با کشور‌های هم پیمان متحد و یکصدا هستیم. نخست می‌خواهیم حضورمان (در افغانستان) و جنگ در این کشور را مسئولانه پایان بدهیم و نظامیان کشورهایمان را از آسیب و خطر دور سازیم و اطمینان پیدا کنیم که افغانستان بار دیگر به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد که آمریکا یا هر یک از هم پیمانان ما را تهدید کنند. از این رو، هماهنگی و مشورت بسیار تنگاتنگی با کشور‌های هم پیمان و شرکایمان داریم و این موضوع در ۲۴ ساعت گذشته مورد تاکید قرار گرفت.

وزیر خارجه آمریکا درباره تمدید مهلت تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و اینکه آیا طالبان چنین بازنگری را می‌پذیرد یا خیر، گفت: نمی‌خواهم وارد این فرضیات بشوم که طالبان چه خواهد کرد یا ما چه خواهیم کرد! هم اکنون این بازنگری فعالانه و با آگاهی کامل از دیدگاه‌های کشور‌های هم پیمان دارد اتفاق می‌افتد و هدف ما هم از سفر به اینجا (بروکسل) همین بود.

از سوی دیگر، بحث دیپلماسی در افغانستان هم دارد پیگیری می‌شود. دیدار بسیار خوب و سازنده‌ای با حضور کشور‌های روسیه، چین، آمریکا و پاکستان در مسکو اتفاق افتاد. بیانیه‌ای که از آن نشست بیرون آمد اهمیت دارد و نشان دهنده دیدگاه‌های هر چهار کشور است. این موضوع برای همه طرف‌ها اهمیت داشت که به تلاش هایشان برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای جنگ در افغانستان شتاب بخشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار