روسیه و چین خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شدند

مسکو و پکن خواستار تشکیل نشست شورای امنیت برای رسیدگی به اقدامات مخرب غرب شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارش امروز (سه‌شنبه) خود اعلام کرد روسیه و چین از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا نشستی برای رسیدگی به اقدامات آمریکا و مواضع سیاسی این کشور برگزار شود.

این خبرگزاری در این باره نوشت: مسکو و پکن خواستار حضور اعضای دائمی شورای امنیت در این نشست شدند تا به «تلاطم سیاسی بوجود آمده از سوی آمریکا» رسیدگی شود.

مسکو در این باره گفت: «ما و چین معتقدیم آمریکا به شیوه مخربی عمل می‌کند.»

روسیه و چین پس از رایزنی وزیران خارجه خود در شهر «گولین» بیانیه مشترکی منتشر کرده و خواستار تشکیل این نشست شدند.

در بخشی از متن این بیانیه که در وبگاه وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: «نشست شورای امنیت برای رایزنی مستقیم درباره راه‌حل‌های موجود برای حفظ ثبات جهانی ضروری است.»

روسیه مدتهاست بر لزوم تشکیل چنین نشستی تاکید دارد.

در این بیانیه مشترک نام آمریکا به شکل مستقیم آورده نشده است، اما «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از رایزنی با همتای چینی خود به خبرنگاران گفت هر دو طرف از رویکرد و اقدامات آمریکا ناراضی هستند.

وزیر خارجه چین در این باره گفت: «ما درباره رفتار‌های مخرب آمریکا صحبت کردیم. این کشور بر رویکرد‌های دوران جنگ سرد تکیه کرده و اتحاد‌های جدیدی بر پایه همان سیاست‌ها برای خود ایجاد می‌کند تا بنیان بین‌المللی بر پایه سازمان ملل متحد را تضعیف کند.»

پنج‌شنبه هفته گذشته یک هئیت چینی وارد آلاسکای آمریکا شد تا مذاکراتی را با مقامات ارشد این کشور برگزار کند. «وانگ یی» و «یانگ جیه‌چی» وزیر کنونی و پیشین امور خارجه چین در این هیئت حضور داشتند.

اما «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه مذاکرات این کشور با مقامات ارشد چینی، پکن را تهدیدی برای نظم فعلی جهان دانست و نگرانی‌های واشنگتن درباره اقدامات این کشور را ابراز کرد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در رایزنی‌های خود با همتای چینی‌اش در آلاسکا مدعی شد که این کشور به دنبال درگیری با چین نیست.

یانگ جیه چی نیز طی این مذاکرات با تاکید بر اینکه پکن قویا با مداخله آمریکا در امور داخلی چین مخالف است، گفت: در حقیقت آمریکا از قدرت نظامی و برتری مالی خود به منظور تحت فشار قرار دادن کشور‌های دیگر استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار