واشنگتن: چین بزرگترین رقیب استراتژیک ماست

یک مقام آمریکایی چین را بزرگترین رقیب استراتژیک این کشور دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «والی آدیمو» نامزد سمت ریاست خزانه‌داری در دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» امروز (سه‌شنبه) اظهاراتی درباره چین مطرح کرده است.

آدیمو در نشستی پیش از برگزاری جلسه استماع خود، گفت: «چین بزرگترین رقیب استراتژیک ماست.»

این مقام آمریکایی در اظهارات امروز خود با لحنی تند از سیاست‌های آینده واشنگتن در قبال چین صحبت کرده و مدعی شد: دولت جدید آمریکا در حالی که مشکلات اقتصادی این کشور را رفع می‌کند، با بی‌عدالتی اقتصادی مقابله خواهد کرد.

چناچه آدیمو به عنوان رئیس خزانه‌داری آمریکا برگزیده شود وظایفی از جمله مقررات اقتصادی و تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشور‌ها بر عهده او خواهد بود.

او همچنین در بخشی دیگر از سخنانش از «متحدان آمریکا خواست تا با هر چه که تهدیدی برای اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود، با استفاده از ابزار‌هایی مانند تحریم، مقابله کنند.»

آدیمو همچنین افزود: «خزانه‌داری آمریکا به تحریم‌های این کشور مانند یک ابزار نگاه می‌کند. در این میان ما از تحریم‌های دولت پیشین آمریکا علیه چین و ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکا در شرکت‌های چینی نیز بهره خواهیم برد.»

به تازگی «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، از آمریکا خواست هرچه سریع‌تر سیاست‌های جدید خود را تنظیم و تعرفه‌های غیرمنطقی را علیه کالا‌های چینی بردارد.

وزیر امور خارجه چین گفت ریشه مشکلات موجود در روابط چین و آمریکا به دولت ترامپ باز می‌گردد که اقدامات سرکوب و مهار را علیه پکن اتخاذ کرد. اقدامات دولت قبلی آمریکا صدمه محاسبه نشدنی بر روابط دوجانبه دو کشور وارد کرده است.

تنش‌های آمریکا و چین جنبه‌های مختلفی دارد و در این میان شیوع ویروس کرونا نیز اختلافات را بالا برده است. به طور مثال «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد وی نگرانی عمیقی در مورد گزارشی دارد که می‌گوید مقامات چینی از همکاری با تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در مورد نحوه شروع و انتشار ویروس امتناع ورزیده اند و مانع انتشار گزارش نتیجه تیم تحقیقاتی این سازمان شدند.

این مقام آمریکایی گفت «ما نگرانی عمیقی در مورد نحوه انتقال یافته‌های اولیه تحقیقات کرونا و سوالاتی در مورد روند دستیابی به آن‌ها داریم.»

پس از آن چین نیز به اتهام زنی کاخ سفید در خصوص پنهان کاری در ارائه اطلاعات مربوط به همه گیری کرونا پاسخ داد و در بیانیه‌ای از اقدام جو بایدن برای لغو تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از سازمان جهانی بهداشت تمجید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار