اتحادیه اروپا، انگلیس را به توقف صادرات واکسن تهدید کرد

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تهدید کرد اگر انگلیس متقابلا واکسن به اتحادیه صادر نکند، صادرات واکسن به این کشور را متوقف خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد احتمال دارد اتحادیه اروپا صادرات واکسن به انگلیس را متوقف کند تا دوز‌هایی برای شهروندان خود نگه‌دارد.

فون درلاین در بخشی از سخنان خود گفت: «انگلیس باید به‌طور متقابل دوز‌های واکسن برای اتحادیه اروپا صادر کند. در غیر این صورت ما صادرات واکسن به انگلیس را متوقف خواهیم کرد.»

رئیس کمیسون اروپا این اظهارات را در واکنش به اظهارات «دومینیک راب» وزیر امورخارجه انگلیس، بیان کرده است.

راب پیش‌تر گفته بود: «اتحادیه اروپا در قبال واکسن کرونا سیاست کشور‌هایی با دموکراسی کمتر را اتخاذ کرده است.»

فون درلاین در واکنش به او گفت: «اتحادیه اروپا انتظار صادرات متقابل را دارد و برای رسیدن به  آن آماده استفاده از هر ابزاری است. این برای اطمینان حاصل کردن از توزیع عادلانه واکسن ضرروی است.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا سپس با بیان آن‌که اتحادیه می‌تواند به ماده ۱۲۲ پیمان اتحادیه اروپا توسل جوید، گفت: «این بند به ما اجازه می‌دهد در صورت بروز مشکل صادرات را متوقف کنیم.»

او سپس افزود: «تمام موارد حاضر هستند، ما در بحران قرن قرار داریم و باید مطمئن شویم اروپایی‌ها در سریع‌ترن زمان ممکن واکسینه می‌شوند. حقوق بشر، آزادی مدنی و اقتصاد ما به این مسئله وابسته است.»

فون درلاین همچنین اعلام کرد در طول ۶ هفته اخیر اتحادیه اروپا حدود ۳۰۰ درخواست خارجی برای صادرات واکسن کرونا دریافت کرده و تاکنون حدود ۴۱ میلیون دوز به ۳۳ کشور جهان ارسال کرده است.

بنابر اعلام این مقام ارشد اتحادیه اروپا این بیانگر آن است که «اتحادیه اروپا همکاری خود را در سطح بین‌المللی نشان داده است. اما راه‌های آزاد در هر دو جهت باید کار کنند، ما نمی‌توانیم شهروندانمان را قانع کنیم که چرا دوز‌های واکسن را به کشور‌هایی که خود تولیدکننده هستند می‌فرستیم، اما از آن‌ها چیزی وارد نمی‌کنیم.»

او همچنین گفت: «اتحادیه اروپا در شش هفته گذشته بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن به انگلیس صادر کرده و انگلیس بیشترین سهم را دریافت کرده است. بخش اعظم واکسن صادر شده به انگلیس از شرکت فایزر بوده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار