دبیر کل ناتو: چین تهدید اصلی ماست/ خروج از افغانستان نباید به صورت زودهنگام انجام شود

ینس استولتنبرگ درباره موضوعات امنیتی همانند داعش، ظهور چین و نیز خروج نظامیان ناتو از افغانستان به اظهار نظر پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره چشم انداز حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان با توجه به توافقنامه آمریکا و طالبان گفت: ما در ناتو به این جمع بندی رسیده ایم که هنوز خیلی زود است در این باره تصمیم گیری نهایی کنیم که آیا پس از اول ماه مه (موعد توافق شده آمریکا و طالبان برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان) از افغانستان خارج شویم یا در این کشور باقی بمانیم.

وی افزود: کاری که ما انجام خواهیم داد این است که همچنان در جایگاه متحد، به رایزنی فشرده و هماهنگ کردن اقدامات و تصمیم گیری مشترک ادامه دهیم. در حال حاضر ده هزار نیروی نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. اکثریت نیرو‌های ناتو که در افغانستان حضور دارند از کشور‌های اروپایی هستند که شریک و متحد آمریکا هستند. تمرکز ما بر این است که از فرایند صلح (در افغانستان) حمایت کنیم. این فرایند صلح، دشوار و شکننده است، اما بهترین راه و بهترین بستر برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز و پایدار برای جنگ در افغانستان است.

دبیرکل ناتو در پاسخ به این سوال که چه تغییراتی در صحنه میدانی افغانستان به خروج نظامیان ناتو از این کشور منجر می‌شود گفت: «آنچه در حال حاضر مهم است این است که همه طرف‌ها با حسن نیت مذاکره کنند و عزم واقعی خود را به منظور تلاش برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز سیاسی نشان دهند. طالبان باید با حسن نیت مذاکره کند. این گروه باید از شدت خشونت‌ها بکاهد و باید به تعهدات خود پایبند باشد بویژه تعهداتی که به مقابله با تروریسم مربوط است. علت ورود ناتو به افغانستان در بیست سال پیش این بود که اطمینان حاصل شود افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌های بین المللی تبدیل نشود و آن‌ها نتوانند از آنجا به برنامه ریزی، سازماندهی و اجرای حملاتی علیه کشور‌های ما مبادرت کنند.

استولتنبرگ تاکید کرد: مهمترین کاری که باید انجام شود همین است که از وقوع مجدد این اتفاقات از خاک افغانستان جلوگیری شود. با این حال، هیچ تصمیم آسانی در افغانستان وجود ندارد. عدم قطعیت‌های زیادی درباره افغانستان وجود ندارد. ما باید مانع از تبدیل شدن افغانستان به بستری برای فعالیت تروریست‌های بین المللی شویم.

دبیرکل ناتو در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم آمریکا درباره افغانستان بر عملکرد ناتو تاثیر می‌گذارد گفت: «آمریکا کاملا به این حقیقت آگاه است که پس از حملات یازده سپتامبر، متحدانش در ناتو به همراه این کشور، به افغانستان ورود کردند. صد‌ها هزار نیروی نظامی از اروپا و کانادا و کشور‌های حوزه بالکان در کنار نیرو‌های نظامی امریکا در افغانستان خدمت کردند و بیش از یک هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند. در نتیجه، ما (آمریکا و دیگر کشور‌های ناتو) با هم وارد افغانستان شدیم و ما درباره حضورمان در افغانستان با هم تصمیم می‌گیریم و وقتی هم زمان مناسب فرا برسد با هم از افغانستان خارج می‌شویم.»

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: «اگر ما خیلی زود از افغانستان خارج شویم، این خطر را به جان خواهیم خرید که همه دستاورد‌های حاصل شده در سال‌های گذشته را از دست بدهیم بویژه از این نظر که مانع شویم افغانستان به پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین المللی تبدیل شود و درعین حال، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی حاصل شده در افغانستان بویژه برای زنان، از بین می‌رود. اگر ما خارج شویم این ریسک وجود خواهد داشت. ریسک باقی ماندن ما در افغانستان این است که شاهد بروز اقدامات خشونت آمیز بیشتر علیه نیرو‌های ناتو باشیم. ممکن است در این صورت، حتی به صورت بلندمدت تری در قالب عملیات دشوارتر ناتو در افغانستان درگیر شویم. این شرایط، وضعیتی بغرنج و دشوار برای ماست و هیچ راه حل ساده‌ای برای این موضوع وجود ندارد. پیام اصلی من و ناتو این است که هرکاری در این زمینه انجام می‌شود باید به صورت هماهنگ باشد و متحدان باید در کنار هم باشند.»

افزایش پنج برابری نیرو‌های ناتو در عراق به بهانه داعش

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درباره علت پنج برابر شدن نیرو‌های ناتو در عراق و افزایش تعداد آن‌ها از پانصد نفر به چهار هزار نفر مدعی شد: «ما به شدت بر این باور هستیم که باید به نیرو‌های عراقی آموزش دهیم و ظرفیت دفاعی عراق را تقویت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بار دیگر بازنگردد. پیشگیری بهتر از مداخله است. ما باید بازهم آماده باشیم تا شمار زیادی از نیرو‌های عملیاتی را در صورت لزوم مستقر کنیم. اما گزینه بسیار بهتر این است که ما خود نیرو‌های عراقی را توانمند کنیم تا خودشان ثبات را در کشورشان حاکم کنند و خودشان با تروریست‌ها مبارزه کنند. به همین علت است که ما در حال گسترش دادن برنامه آموزش و ظرفیت سازی (در عراق) هستیم، زیرا این کار هم برای ملت عراق مهم است و هم برای ما مهم است. با این شیوه می‌توان از بازگشت داعش جلوگیری کنیم.»

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: «شواهد نشان می‌دهد داعش در تلاش است بار دیگر برای خودش (در عراق) سازماندهی بوجود بیاورد. این گروه سرزمین‌هایی را از دست داده است که تا چندی پیش در اختیارش داشت. سرزمین‌هایی به مساحت خاک انگلیس و با جمعیت هشت میلیون نفر در کنترل تروریست‌های داعش بود. تروریست‌ها کنترل فیزیکی مذکور را از دست دادند، اما داعش هنوز هم در عراق فعالیت دارد. ما شاهد خشونت‌ها و حملات بیشتر هستیم. به همین علت، حالا زمان آن است که آموزش‌ها را در عراق گسترش بدهیم. من چند روز پیش با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق صحبت کردم و به صراحت به او گفتم هرکاری که ما در عراق انجام می‌دهیم، در رایزنی فشرده با دولت عراق خواهد بود و کاملا به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور احترام خواهیم گذاشت و برهمین اساس می‌توانیم همکاری بسیار فشرده‌ای با دولت عراق داشته باشیم.»

گفته‌های دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره مقابله با گروه تروریستی داعش در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، باراک اوباما و هیلاری کلینتون را «بنیانگذاران داعش» معرفی کرده است.

قدرت گرفتن چین تهدیدی برای ناتو است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در گفتگو با شبکه سی ان ان به تشریح دیدگاه‌های خود درباره قدرت گرفتن چین و روسیه و چالش آفرینی برای غرب پرداخت. در بخشی از این مصاحبه، مجری شبکه پرسید: «لوید آستِن، وزیر دفاع آمریکا در مطلبی نوشته است که رفتار‌های تهاجمی و قهری از جانب رقبای راهبردی که جسورتر شده اند یعنی کشور‌هایی از قبیل روسیه و چین، سبب تقویت باور ما به امنیت جمعی می‌شود. آیا شما توانسته اید به چارچوب جمعی و به روز شده‌ای برای تعامل با روسیه و چین برسید؟»

دبیرکل ناتو در پاسخ گفت: «پیام این اجلاس (ناتو) این است که ما فرایندی را شروع می‌کنیم که به برگزاری اجلاس سران کشور‌های عضو ناتو در شهر بروکسل در اواخر امسال (۲۰۲۱) منجر می‌شود. ما پیشنهاد کرده ایم که در اجلاس مذکور بتوانیم توافق کنیم که فرایند به روز کردن مفهوم راهبردی برای ناتو را شروع کنیم. این امر مهم است، زیرا فضای امنیتی به صورت بنیادی تغییر کرده است. ما در یک سال گذشته شاهد آن بوده ایم که ابراز قدرت روسیه بیشتر شده است. روسیه به صورت غیرقانونی، منطقه کریمه را به خاک خودش الحاق کرده است و نیروی نظامی خود را علیه همسایگانش به کار می‌برد. ما شاهد ظهور شکل بیرحمانه تری از تروریسم در قالب دولت اسلامی عراق و شام (داعش) هستیم. ما شاهد ظهور حملات پیچیده‌تر سایبری و انتشار اطلاعات نادرست هستیم. ما شاهد آن هستیم که با قدرت گرفتن چین، توازن قدرت جهانی به تدریج در حال تغییر است.

وی تاکید کرد: بی تردید قدرت گرفتن چین فرصت‌هایی برای اقتصاد کشورهایمان و بازارهایمان و صادرات به وجود می‌آورد. اما در عین حال، چالش‌های جدی نیز به همراه دارد. چین از نظر بودجه نظامی، در رتبه دوم جهان قرار دارد. چین در زمینه قابلیت‌های جدید نظامی از جمله تسلیحات هسته ای، سرمایه گذاری‌های بسیاری داشته است. شاهد آن هستیم که چین در حوزه‌هایی مثل فضای سایبری در حال نزدیک شدن به ما است و درعین حال در بخش زیرساخت‌ها نیز سرمایه گذاری می‌کند. با این اوصاف، ما در رسیدگی به پیامد‌های قدرت گرفتن چین باید در کنار هم باشیم. این همان پیامی است که همه متحدان ناتو منتقل می‌کنند.»

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: «قدرت گرفتن چین از نظر اقتصادی برای اقتصاد کشور‌های ما از چندین جهت، خوب بوده است، زیرا ما قادر بوده ایم محصولات بیشتری بفروشیم و بتوانیم اقتصاد خودمان را در سایه همکاری با چین تقویت کنیم. در عین حال، چندین پیامد امنیتی نیز درخصوص این مسئله مطرح است. برای نمونه، در بحث‌های مربوط به شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم شاهد این مسئله هستیم. در یک سال گذشته، شاهد همگرایی بسیار گسترده در داخل ناتو هستیم. در حوزه‌ای همانند نسل پنجم اینترنت باید اطمینان حاصل کنیم که شبکه‌های امن و قابل اعتماد چه در زمان صلح و چه در زمان بحران و جنگ داریم. به همین علت، ما از اقدام شمار بیشتر و بیشتری از متحدان ناتو در تصویب سیاست‌هایی استقبال می‌کنیم که سبب می‌شود اطمینان حاصل کنیم مالکیت خارجی برای این شبکه‌ها وجود نداشته باشد که سبب می‌شود این الزامات تضعیف شود. ما باید رویکردی متوازن داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: از یک سو باید با چین مبادله تجاری داشته باشیم، زیرا چین کشوری با اقتصاد بزرگ است و بزودی بزرگترین اقتصاد جهان می‌شود. از سوی دیگر، باید به عواقب احتمالی امنیتی توجه داشته باشیم بویژه از منظر تاب آوری جامعه مدنی کشورهایمان.»

دبیرکل ناتو در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ناتو، چین و روسیه را در کانون توجه خود قرار داده است گفت: «ما باید به چالش‌ها و تهدید‌هایی توجه کنیم که از جهات متعدد متوجه ماست. برای مدت چندین دهه، شوروی سابق در کانون تمرکز اصلی ناتو بود. پس از جنگ سرد، ما مجبور شدیم با فضای امنیتی بسیار پیچیده تری مواجه شویم از جمله قدرت گرفتن چین. ما باید به وضعیت روسیه‌ای بپردازیم که اعمال قدرت بیشتر می‌کند و در عین حال، لازم است به قدرت گرفتن چین رسیدگی کنیم. پیام اصلی من این است که فارغ از نوع تهدید یا چالشی که پیش روی ما قرار دارد، ما وقتی در کنار هم باشیم، امنیت بسیار بیشتری خواهیم داشت. کشور‌های عضو ناتو در کنار هم پنجاه درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار خود دارند. پنجاه درصد قدرت نظامی جهان نیز در کشور‌های عضو ناتو است. پس تا زمانیکه آمریکای شمالی و اروپا در قالب ناتو در کنار هم باشند ما قادر خواهیم بود به همه این چالش‌ها رسیدگی کنیم. هرچیزی که ما را دچار چنددستگی کند ما را تضعیف می‌کند. هرچیزی که ما را متحد کند سبب تقویت ما می‌شود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار