مخالفت دوباره آمریکا با پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲

آمریکا بار دیگر مخالفت خود را با انتقال گاز روسیه به قاره اروپا ابراز داشت و از احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه این پروژه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری درباره پروژه خط لوله گاز روسیه به اروپا (نورد استریم ۲) گفت: موضع ما صریح بیان شده و تغییر هم نکرده است. رئیس جمهور بایدن به روشنی گفته که نورد استریم ۲ توافقنامه‌ی بدی است، زیرا در اروپا دودستگی به وجود می‌آورد.

وی مدعی شد: این توافق همچنین با اهداف امنیتی و انرژی که اروپایی‌ها خودشان بیان داشته اند در تضاد است. ما فعالیت‌هایی را که در جهت تکمیل خط لوله جریان دارد زیر نظر داریم و اگر چنین چیزی محقق شود آنگاه امکان سنجی تحریم را در دستور کار قرار خواهیم داد. تحریم تنها یکی از ابزار‌های مهمی است که در اختیار داریم تا امنیت انرژی را تضمین کنیم، اما موضع ما درباره توافق نورد استریم ۲ تغییر نکرده است.

گفتنی است؛ مقامات آلمان با وجود فشار و تحریم آمریکا علیه احداث خط لوله گاز موسوم به نورد استریم ۲، همچنان بر تکمیل این طرح تاکید دارند. سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با اشاره به طولانی بودن فشار‌های آمریکا، گفت: مواضع آلمان درباره احداث این خط لوله تغییری نکرده است.

چند روز قبل نیز گرهارد شرور، صدراعظم پیشین آلمان که طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ این سمت را عهده دار بود، گفت: ما از تاریخ خود دریافته ایم که هر زمان که با روسیه روابط خوبی داشته ایم، در این اروپا صلح برقرار بوده است و هرگاه شرایط متفاوت بوده، صلح نیز برقرار نبوده است.

شرودر در پاسخ به پرسشی درباره اجرای پروژه «نورد استریم ۲» تصریح کرد: امیدوارم این پروژه به زودی تکمیل شود. این امر به نفع آلمان و همچنین به نفع اروپاست.

خط لوله نورد استریم ۲، به طول ۱۲۲۰ کیلومتر گاز را از روسیه و از طریق دریای بالتیک به شمال آلمان و سپس به کل اروپا منتقل می‌کند. آمریکا احداث این خط لوله را سبب وابستگی اروپا به انرژی روسیه می‌داند و از ابتدا با آن مخالفت کرده است. اختلاف برلین و واشنگتن بر سر نورد استریم ۲ تنها به دولت ترامپ محدود نمی‌شود بلکه بایدن نیز پیش‌تر از آن به عنوان یک معامله بد یاد کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار