اخراج نیرو‌های آمریکایی از نیجر و چاد یک پیروزی برای روسیه خواهد بود

یک افسر سابق اطلاعاتی آمریکا خروج احتمالی نیرو‌های این کشور از نیجر و چاد را پیروزی فدراسیون روسیه خواند.

اخراج نیرو‌های آمریکایی از نیجر و چاد یک پیروزی برای روسیه خواهد بود. این را ربکا کوفلر، متخصص مسائل روسیه، کارمند سابق اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (RUMO) در مصاحبه با فاکس نیوز بیان کرد.

به گفته وی، خروج احتمالی نیرو‌های آمریکایی از نیجر و چاد "یک پیروزی برای ولادیمیر پوتین [رئیس جمهور روسیه]است. کوفلر گفت: "هرگونه تجهیزات نظامی باقیمانده به دست روس‌ها خواهد افتاد. این سیستم‌های رزمی دریافت و آزمایش خواهند شد."

همانطور که نیویورک تایمز در ۲۵ آوریل گزارش داد، ایالات متحده ۷۵ نیروی ویژه خود را از انجامنا N'Djamena، پایتخت چاد خارج خواهد کرد. این نشریه تاکید کرد که این دومین ضربه بزرگ در یک هفته به مواضع آمریکا در غرب و مرکز آفریقا خواهد بود. 

همانطور که او به یاد می‌آورد، پیشتر دولت ایالات متحده اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی را در ماه‌های آینده از نیجر خارج خواهد کرد. تصمیم برای خروج نیرو‌ها از نیجر نهایی است. منابع به نیویورک تایمز گفتند که ایالات متحده انتظار دارد با چاد، پس از انتخابات ریاست جمهوری که در ۶ می در این کشور آفریقایی برگزار می‌شود، مذاکرات در مورد همکاری امنیتی را از سر بگیرد.

مقامات جمهوری چاد پیش از این با ارسال نامه‌ای به ایالات متحده تهدید کرده بودند که توافقنامه امنیتی را که قوانین و شرایط اقدامات نظامیان آمریکایی در این کشور را مشخص می‌کند، خاتمه می‌دهد. این در شرایطی اتفاق افتاد که دیگر کشور‌های آفریقایی مانند بورکینافاسو، مالی و نیجر "از سال‌ها همکاری با ایالات متحده رویگردان شدند" و به "همکاری با روسیه یا حداقل بررسی امکان نزدیک‌تر شدن" روی آوردند. روابط امنیتی با مسکو.

در ماه مارس، نیجر قرارداد نظامی با ایالات متحده را قطع کرد که بر اساس آن یک پایگاه پهپاد آمریکایی در شمال این کشور آفریقایی ایجاد شد. مقامات نظامی نیجر در توضیح تصمیم خود اشاره کردند که این توافق بر این کشور تحمیل شده و منافع مردم را تامین نمی‌کند. در پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۱.۱ هزار پرسنل نظامی ایالات متحده در نیجر حضور داشتند که بیشتر آنها در پایگاه نیروی هوایی در نزدیکی آگادز بودند.

مترجم: اعظم پورکند

برچسب ها: ارتش آمریکا ، چاد ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار