سازمان ملل روند مذاکرات لیبی را رضایت‌بخش اعلام کرد

نماینده سازمان ملل نتیجه مذاکرات میان طرف‌های درگیر در لیبی را رضایت‌بخش ارزیابی کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، نماینده سازمان ملل در امور لیبی از اشتیاق احزاب مختلف این کشور برای غلبه بر اختلافات داخلی استقبال و قدردانی کرد.

استفانی ویلیامز روز دوشنبه دستیابی به پیشرفت در مذاکرات سیاسی را چالش بزرگی توصیف کرد که با درایت طرفین بر آن غلبه شد. نماینده سازمان ملل تاکید کرد در هر راهکار سیاسی منافع مردم باید مقدم بر هر چیزی باشد.

نماینده سازمان ملل با تاکید بر اینکه اختلافات نهادی در لیبی باید پایان یابد افزود. نامزد‌های شورای ریاست جمهوری دربرگیرنده نمایندگان کلیه احزاب لیبی هستند. نامزد‌ها متعهد به احترام به دولت شده و مداخلات خارجی را رد می‌کنند. این پروژه برای تشکیل یک دولت موقت متشکل از مردم لیبی به دور از منافع محدود است.

ویلیامز ضمن تمجید از روند مذاکرات لیبی یادآور شد: ما مذاکرات لیبی را برقرار کردیم و آنچه اتفاق افتاد بی نظیر و متمایز است. لیببیایی‌ها اکنون فرصت انتخاب یک مدیر اجرایی واحد را دارند.

او در پایان خاطر نشان کرد: ما متعهد می‌شویم که تلاش خود را برای اطمینان از احترام جامعه جهانی به تصمیمات اتخاذ شده انجام دهیم.

لیبی با سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در هرج و مرج فرو رفته است و از سال ۲۰۱۶ با رقابت دو مرجع قدرت رقیب دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت می‌شناسد و مرجع قدرتی که ژنرال خلیفه حفتر محور آن به شمار می‌رود، مواجه است.

حمایت نظامی ترکیه از دولت وفاق ملی به نیرو‌های طرفدار آن امکان داد در ژوئن ۲۰۲۰ حمله‌ای را که نیرو‌های طرفدار خلیفه حفتر در آوریل ۲۰۱۹ برای تصرف پایتخت لیبی آغاز کرده بودند، دفع کنند و آن را شکست دهند. دولت وفاق ملی بعد از آن کنترل سراسر شمال غرب لیبی را در دست دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار