روز‌های پایانی ترامپ و کارنامه‌ای سیاه از موارد نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی

ترامپ با شکست در انتخابات در حالی باید کاخ سفید را ترک کند که فهرستی طولانی از موارد نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را در کارنامه خود به جا می‌گذارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، موارد متعدد در نقض­‌­ قواعد بین‌­المللی از سوی ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش، او را به پرچمدار نقض حقوق بین ­الملل در جهان تبدیل کرده است. نظم کنونی بین المللی ضامن رعایت حداقل حقوق و مقرراتی است که منشور سازمان ملل آن را تایید کرده و حقوق بین­‌الملل مجموعه قواعدی است که به ‌طور کلی میان دولت‌ها و ملت‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرد. اما در این سال‌ها می بینیم که ترامپ به عنوان کسی که خود را حامی حقوق بشر و یا هرگونه اقدام صلح جویانه در جهان می‌داند، اکنون به عنوان ناقض ترین رئیس جمهور در میان روسای جمهور دیگر کشورها، شناخته شده است. در اینجا قصد داریم تا مواردی از  معاهدات بین المللی و حقوق بشری را که از سوی ترامپ به گونه ای به تمسخر گرفته شده و او آنها را نقض کرده را ذکر کنیم.

۱. خروج آمریکا از شورای حقوق بشر

در حالی که آمریکا خود را از حامیان اصلی حقوق بشر می‌داند، اما این کشور در ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، در راستای حمایت‌های همه جانبه از رژیم صهیونیستی از «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» خارج شد. آمریکا تا زمانی که این شورا موارد ادعایی نقض حقوق بشر در کشور‌های غیرمتحد با رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کرد، حامی این شورا بود. اما با فشار‌های این نهاد بر روی رژیم اشغالگر قدس، به دستور ترامپ، آمریکا از این شورا خارج و به شدت آن را مورد انتقاد قرار داد.

۲. خروج آمریکا از توافق هسته ایران

توافق برجام پس از سال‌ها مذاکره انجام شد و هدف از آن به نتیجه رسیدن بر سر یک تصمیم واحد برای حل به اصطلاح نگرانی‌های غرب درباره مسائل هسته‌ای ایران بود. این قرار‌‌داد شامل به رسمیت شناختن حق غنی سازی هسته‌ای و لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های شش گانه علیه ایران بود که با عهدشکنی آشکار دولت دونالد ترامپ، در ۸ می ۲۰۱۸ روبرو شد. اما برخلاف آنچه که ترامپ تصور می‌کرد، این توافق با حمایت چین و روسیه همچنان پابرجا است، طرف‌های اروپایی نیز تحت تاثیر فشار‌های واشنگتن از برجام اقدام به عقب نشینی کردند.

۳. دستور ترامپ برای ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس فرماندهان مقاومت

دونالد ترامپ در یک نامه که به ‌همراه گزارش موسوم به «گزارش اختیارات جنگی» به کنگره ارسال شد، ادعا کرد: «همان‌طور که در ماه ژانویه «دی‌ماه 98» گزارش دادم، من دستور حمله «پهپادی» در عراق را که [شهید] قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در واکنش به سلسله حملات ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایتش علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه هدف قرار داد، صادر کردم.»

وی در توجیه اقدام وقیحانه خود در ترور فرماندهان مقاومت گفت: «من دستور این اقدام را دادم تا از کارکنان آمریکایی حفاظت کنم و ایران را از انجام و حمایت از حملات بیشتر علیه نیروها و منافع آمریکا بازدارم، توانایی ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران برای انجام حملات علیه نیروهای آمریکایی را تضعیف کنم و به حملات و تهدیدهای راهبردی ایران علیه منافع آمریکا پایان دهم».

۴.خرج آمریکا از پیمان منع موشک هسته‌ای میان برد

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که یکی از مهمترین معاهدات خلع سلاح هسته‌ای در جهان بود در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق و رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضا شد که بر اساس آن دو طرف متعهد شدند از تولید و استقرار موشک‌های کروز یا بالستیک زمینی با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر خودداری کنند. بهانه خروج ترامپ از آن نیز همانند پیمان آسمان‌های باز، نقض این معاهده از سوی روسیه عنوان شد.

۵.تحریم فالح الفیاض فرمانده الحشد الشعبی عراق از سوی آمریکا

چند روز پس از آنکه فالح الفیاض در مراسم سالگرد شهادت فرماندهان شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در استان بصره، اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق را پاسخی کوبنده به عاملان این جنایت دانست، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای، وی و مشاور سابق امنیت ملی عراق را در فهرست تحریم خود قرار داد. منوچین مدعی شد واشنگتن وظیفه خود می‌داند که نقض کنندگان حقوق بشر و به اصطلاح شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در عراق مانند الفیاض را که علیه فرآیند دموکراسی در این کشور فعالیت می‌کنند، تنبیه کند. این در حالی است که آمریکا خود سال‌ها در افغانستان و عراق به بهانه‌های آزادی و دفاع از حقوق مردم، ناقض کامل حقوق بشر در این دو کشور بوده و اینک کسی را در لیست تحریم خود قرار می‌دهد که با همدلی گروهی مردمی برای آزادی مرز‌های کشورش از چنگال دشمن، استکبار و تروریست مبارزه می‌کند.

۶. تحریم رهبران جنبش انصارالله از سوی آمریکا 

واشنگتن در بیانیه‌ای گروه مردمی انصارالله و رهبران آن عبدالملک الحوثی و عبدالخالق یحیی الحکیم را به صورت رسمی در فهرست گروه‌های تروریست جهانی قرار داده است. این در حالی است که پیش‌تر مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن و دیگر مقامات بین المللی درباره این اقدام هشدار داده بودند. مقامات سازمان ملل معتقدند چنین کاری، فرآیند کمک رسانی به کشور جنگ زده یمن را با مشکلات بزرگی مواجه خواهد کرد. تاکنون قحطی، گرسنگی، تخریب محل زندگی هزار یمنی و حملات مکرر دستاورد این دو کشور مورد حمایت آمریکا در یمن بوده است.

۷. دستور ترامپ برای حمله بدون توجیه به سوریه

ترامپ بدون هیچ گونه توجیه، مبنای قانونی و حتی هیچ مجوزی از سوی کنگره بار‌ها به سوریه حمله کرد. منشور سازمان ملل استفاده از قوه قهریه یک عضو این سازمان علیه عضو دیگر را مشروط به دفاع از خود و یا کسب مجوز از شورای امنیت دانسته که دولت ترامپ هیچ یک از این شرایط را نداشت. ترامپ برای دستور حمله به سوریه، به یک سری اختیارات مربوط به رئیس جمهور استناد کرد.

۸. اعلام قانون منع ورود اتباع  ۵ کشور مسلمان به آمریکا از سوی دولت ترامپ

با دستور ترامپ، ورود اتباع کشور‌های ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع شد. در این فرمان با اشاره به ایران آمده بود که، ایران از سال ۱۹۸۴ به عنوان یکی از دولت‌های حامی تروریسم معرفی شده و به حمایت از گروه‌های مختلف تروریستی نظیر حزب‌الله، حماس و گروه‌های تروریستی در عراق ادامه می‌دهد. این قانون تاکنون دائما تمدید شده است.

 ۹. نگهداری ۲۵۰۰ کودک مهاجر در قفس با دستور ترامپ

 از ۵ مِی تا ۹ ژوئن حدود دوهزار و پانصد کودک را که عمدتا اهل آمریکای مرکزی و جنوبی بودند و به همراه خانواده‌هایشان از مرز مکزیک قصد ورود به آمریکا را داشتند از سوی ماموران مرزی آمریکایی از والدینشان جدا شده و برای نگهداری به قفس‌های تعبیه شده منتقل شدند. از این تعداد بیش از ۱۰۰ کودک، کمتر از ۴ سال سن دارند. هرچند این اقدام آمریکا مورد خشم و نفرت جهانیان قرار گرفت، اما ترامپ همچنان بر اجرای سیاست‌های مهاجرستیزانه‌اش، اصرار داشت.

۱۰. تشدید تبعیض نژادی آشکار در آمریکا از سوی ترامپ

در سال ۱۹۷۳، وزارت دادگستری آمریکا، پرونده‌ای علیه ترامپ و شرکتش مطرح کرد که در این پرونده ترامپ متهم به تبعیض میان مستاجران سیاه پوست و سفیدپوست شد. ترامپ در آن زمان، صاحب یک شرکت املاک و مستغلات بود و رسما اعلام کرده بود: برای سیاهان خانه نداریم در سال ۲۰۱۱، او با مطرح کردن نظریه توهم محل توطئه، به باراک اوباما تاخت و اعلام کرد که او در آمریکا به دنیا نیامده است. او همچنین در یکی از سخنرانی‌های خود در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶، مهاجران مکزیکی را مشتی جنایتکار و تجاوزگر نامید. او همچنین با انتشار آمار جعلی در توئیتر خود اعلام کرد که اکثر جنایت‌های آمریکا توسط سیاهپوستان انجام می‌شود و این اتهامات را در سخنرانی‌های متعدد خود علیه غیرسفیدپوستان ادامه داد. همچنین در سال ۲۰۱۸، در نشستی در اتاق بیضی شکل کاخ سفید درباره مهاجرت، کشور‌هایی نظیر السالوادور، هائیتی و برخی کشور‌های آفریقایی را چاه توالت نامید.

۱۱. خروج ترامپ از پیمان نیویورک

پیمان مهاجرتی سازمان ملل موسوم به «پیمان نیویورک» که در سال ۲۰۱۶ و با همراهی اغلب کشور‌های عضو سازمان ملل منعقد شده است، کشور‌های امضا کننده را متعهد می‌سازد تا حقوق پناهجویان را رعایت، محل اقامت را فراهم و دسترسی آنان به تحصیلات و شغل را تضمین کنند. دونالد ترامپ که حتی پیش از پیروزی در انتخابات، از اخراج گسترده مهاجرین سخن گفته بود، در آذرماه ۱۳۹۶، از این توافق خارج شد و پس از آن نیز اقداماتی گسترده برای اخراج مهاجرین از این کشور و همچنین فشار بر روی بسیاری از پناهجویان را آغاز کرد. امری که حتی در داخل این کشور نیز با اعتراضاتی گسترده مواجه شد.

۱۲. قطع بودجه آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطین از سوی رئیس جمهور آمریکا

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی، انروا (UNRWA) در سال ۱۹۴۹ میلادی از سوی سازمان ملل ایجاد شد. هدف از تاسیس آن امداد رسانی و تأمین تسهیلات و کمک‌های انسانی برای حمایت بیش از ۵ میلیون پناهنده ثبت شده فلسطینی است، یعنی همان پناهندگانی که طی جنگ ۱۹۴۸ فلسطین و همچنین جنگ شش روزه ۱۹۶۷ همراه با فرزندان خود از خانه و موطن خویش رانده شدند. اقدام دولت آمریکا در قطع بودجه «انروا» در شهریور ۱۳۹۷ تصویرگر جنایت دیگری از ترامپ علیه ملت مظلوم فلسطین و تجاوز آشکار به حقوق آوارگان فلسطینی بود.

۱۳. تهدید ترامپ به تحریم دیوان بین المللی کیفری

دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) در سال ۱۹۹۸ میلادی برای مقابله با نقض حقوق بشر سران دولت‌ها در مخاصمات مسلحانه بین المللی و غیر بین المللی (داخلی) با تکیه بر تجارب تلخ نسل کشی‌های گسترده در  رواندا، بوسنی هرزه گوین و سودان تاسیس شد. تصمیم به تحریم این نهاد از سوی ترامپ معادل حمایت از جنایات بشری، جنگی، نسل کشی و تجاوز است.

۱۴. خروج ترامپ از قرارداد نفتا

خروج آمریکا از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به «نفتا» قراردادی با هدف تسهیل تجارت و همکاری‌های اقتصادی که میان سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک به امضا رسید از دیگر مواردی است که ترامپ آن را نقض کرد.

۱۵. پیمان تجاری اقیانوس آرام و خروج ترامپ از این معاهده

پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) نخستین پیمانی بود که دونالد ترامپ بلافاصله پس از آغاز دوره ریاست جمهوری خود در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ از آن خارج شد. هدف از این معاهده تجاری که میان ۱۲ کشور حاشیه این اقیانوس و پس از هفت سال رایزنی منعقد شد، کاهش تعرفه‌های گمرکی میان کشور‌ها عضو و افزایش همکاری‌های مشترک بود.

۱۶. خروج آمریکا از سازمان یونسکو در دولت ترامپ

خروج از یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) در آذرماه ۱۳۹۶صورت گرفت. ترامپ اعلام کرد به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی، تصمیم گرفت از این شورا خارج شود. سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با هدف کمک به صلح و امنیت جهانی از طریق همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی در سال ۱۹۴۵ میلادی تاسیس شد. 

۱۷. دستور ترامپ برای خروج از قرارداد آسمان های باز

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیما‌های تجسسی بر فراز مناطق کشور‌های عضو این معاهده ارتباط می‌یابد. این معاهده یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است. واکنش مقامات روسیه در این پیوند، اما همراه با آرامش و خونسردی بود. «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه، اطمینان داد که کشورش مصمم است توافقنامه نظارت هوایی را حفظ کند. گروشکو گفت: «تا زمانی که این پیمان به قوت خود باقی بماند، روسیه به تمامی تعهدات در چارچوب آن پایبند خواهد بود. بنظر می‌رسد آمریکا با این اقدام خود در جهت فروپاشی ساز و کار بین‌المللی کنترل تسلیحات، در مسیری گام برمی‌دارد که به دنبال آن جهان نیز ناخواسته وارد رقابت تسلیحاتی جدیدی خواهد شد».

۱۸. خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت

ترامپ در یک نشست خبری با اعلام خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت با متهم کردن این سازمان به جانبداری از چین، گفت: از آنجا که آن‌ها نتوانسته‌اند اصلاحات لازم را در  مورد شیوع ویروس کرونا از چین انجام دهند، ما امروز روابط خود با سازمان جهانی بهداشت را پایان خواهیم داد». ترک سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه شیوع بحران کرونا حتی نزدیکترین متحدان آمریکا را به انتقاد وا داشت.

۱۹. دستور خروج از پیمان اقلیمی پاریس از سوی ترامپ

پیمان پاریس نخستین پیمان جهانی مربوط به آب و هوا و گرم شدن کره زمین است که متعاقب کنفرانس ۲۰۱۵ پاریس راجع به تغییرات آب و هوایی زیر نظر ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲ به تصویب رسید. تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از پیمان پاریس، بی اعتنایی به تلاش جامعه بین المللی در مدیریت یکی از مهمترین رویداد‌های مخاطره آمیز برای حیات سیاره زمین است که از سوی ابرقدرت‌هایی، چون خود آمریکا ایجاد شده است. نقش کشور‌های صنعتی از جمله آمریکا در تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین به مراتب بیش از کشور‌های جهان سومی است که نقش چندانی در بروز و ظهور این فجایع زیست محیطی نداشته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۶:۳۶ ۳۰ دی ۱۳۹۹
البته به نفع منافع آمریکا بوده برخی از تعهدهایی که خارج شده
مثل توافق پاریس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۳۰ دی ۱۳۹۹
ترامپ را اعدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۳۰ دی ۱۳۹۹
بایدن بیاد بدتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۳۰ دی ۱۳۹۹
ترامپ خودت بهتر از هرکس میدانی دیگر چیزی برای ازدست دادن نداری پس درحین غرق شدن بقیه مقامات آمریکا را هم غرق کن ببینم چکار میکنی هااااااااااااااااااااا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۳۰ دی ۱۳۹۹
هر جهنمی بری بالاخره گیرت میاریمو انتقام میگیریم ...
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۳۳ ۳۰ دی ۱۳۹۹
انسان ناراحتی بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۳۴ ۳۰ دی ۱۳۹۹
خروج خف بار ترامپی از کاخ سیاه خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۱۳ ۳۰ دی ۱۳۹۹
لقب احمق درجه یک و قمارباز چقدر به این بشر میاد.....
در طول مدت نحس خودش با خروج از19 کنوانسیون و تعهدات بین المللی که سالیان سال دولتها برایش صرف وقت و هزینه کرده بودند خارج شد......یعنی هر چند روز؟ یا هر چند ماه؟ یک تعهد و یک کنوانسیون؟ بقیه وقتش را هم که با دروغ پردازی در توئیتر گذرانده واقعاً اولین و آخرین احمق درجه یکی بود که ریاست هیئت حاکمه آمریکا را در قرن2000 عهده دار بوده.....نه غلام؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۳۰ دی ۱۳۹۹
بری به جهنم ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۲:۱۴ ۳۰ دی ۱۳۹۹
و نهایتا خروج از کاخ سیاه
Germany
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۰ دی ۱۳۹۹
بایدن اومد وضع ملت بد شد
Germany
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۰ دی ۱۳۹۹
ترامپ بود لااقل از ترسش یه سهام عدالتی دادن جو بایدن اومد سهامها رو بالا کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۳۰ دی ۱۳۹۹
20 -ورود ترامپ به جهنم.وعذابهایی که به ملت ما داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۳۰ دی ۱۳۹۹
الان که هنوز بایدن نیومده ما هم صلح نکردیم چجوری قیمت ها اومد پایین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۳۰ دی ۱۳۹۹
مجالس امریکایی ها برای حفظ آبروی دست رفته شان باید ترامپ را محاکمه کنن و خسارت تعهدات آمریکا را به کشورهای ثالث بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۳۰ دی ۱۳۹۹
عاقبت ظالمان درهردوجهان بجز سیه روزی و انزجار و سقوط و سرنگونی دراتش دنیاواخرت چیزدیگری نیست و عاقلان همیشه به عاقبت کارمیاندیشند
آخرین اخبار