بخشی از آنچه در مجلس ۲۵ آذر ۹۹ گذشت؛

رئیس جمهور چند ساله بهتر است؟/ یا توییتر را رفع فیلتر کنید یا خودتان استفاده نکنید!

صحن علنی امروز مجلس اصلاح ساختار بودجه را مصوب کرد و به اصلاح قانون ریاست جمهوری پرداخت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، با حضور ۲۰۹ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صحن علنی امروز پارلمان به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

رئیس جمهور کم لطفی نکند

بخشی از تذکرها و واکنش‌های امروز نمایندگان به اظهارات روز گذشته رئیس جمهور ارتباط داشت که حجت‌الاسلام روحانی در اظهار نظری، از بررسی نشدن برخی لایحه‌های ارسالی دولت به پارلمان انتقاد کرد. در ابتدای برنامه صحن علنی، احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه در واکنش به این مسئله گفت « لوایح معوق دولت که از مجلس قبل باقی مانده بود در یک نامه به مجلس ارسال و ما آنها را اعلام وصول و به کمیسیون‌ها ارجاع دادیم.»

امیرآبادی گفته‌های رئیس جمهور را کم لطفی و تعجب آور بیان کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد که «در کمیسیون حقوقی ۳۱ لایحه در حال بررسی است و بقیه کمیسیون‌ها هم در حال بررسی لوایح دولت هستند؛ حتی چند مورد با فوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، با اینکه همکاران ما حدود ۵۴ طرح فوریتی در نوبت داشتند؛ ما لوایح فوریتی دولت را در اولویت قرار دادیم و رسیدگی کردیم که به قانون تبدیل شد و هفت مورد از آنها در همین مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.»

روحانی از قرنطینه بیرون بیاید

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم همان ابتدای کار، یکی از دیگر از نمایندگان معترض به اظهارات رئیس جمهور بود. سیدعلی یزدی خواه بیان کرد که «به عنوان خادمان ملت از روز گذشته مورد سوال واقع شدیم که چگونه به همه وعده‌ها عمل شده!؟چرخ سانتریفیوژ‌ها و چرخ اقتصاد می‌چرخد؟ پاسپورت ایرانی داریم؟  وضع معیشت مردم خوب است؟ در حالی که آقای رئیس جمهور در قرنطینه قرار دارند!»

یزدی خواه از حجت‌الاسلام روحانی تقاضا کرد که از قرنطینه بیرون بیاید تا به مردم سر بزند و درد مردم تهران، به خصوص مردم جنوب شهری‌ها را بشنود. 

اصلاح ساختار بودجه همچنان در صدر بررسی‌های صحن علنی است تا نمایندگان در کمیسیون تلفیق و احتمالاً در جلسات بررسی بودجه ۱۴۰۰، بتوانند از ظرفیت قانونی خود در اصلاحات لایحه بودجه استفاده کنند.

گزارش

در بررسی موافقان و مخالفان و البته پیشنهاد کنندگان ماده‌های طرح اصلاح ساختار بودجه، پیشنهاد نماینده تهران درباره افزایش سهم پایتخت از منابع مالیاتی در بودجه مغایر قانون اساسی دانسته شد. در نتیجه  نمایندگان با رأیشان، اصلاح ساختار بودجه کل کشور را مصوب کردند تا با اعلام قالیباف، نشست علنی به فرصت تنفس برود.

رئیس جمهور چند ساله باشد؟

با آغاز دوباره نشست، گزارش پر بحث شور دوم کمیسیون امور داخلی‌کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در دستور آمد. یکی از موارد مورد اختلاف نمایندگان، محدودیت سنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که متن طرح، ۴۰ تا ۷۰ سال را شرط سنی اعلام کرده است.


بیشتر بخوانید


محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه این محدودیت را مغایر با اصول انقلاب، امام خمینی(ره) و رهبری دانست و گفت که «ما برای نامزد انتخاباتی ویژگی‌هایی مانند مدیر، مدبر، اسلام‌شناس و ده‌ها حکم دیگر آورده‌ایم. اگر کسی جزو رجال سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بود، اما سنش ۳۹ ساله باشد، نمی‌تواند رئیس جمهور شود؟»

او افزود «رهبر ما از جوانگرایی صحبت کنند، اما در بعضی کشورهای لایک غربی، رئیس جمهور و نخست وزیر زیر ۴۰ سال دارند، درست نیست. چرا جوانان زیر ۴۰ سال باید محروم شوند؟ در مجلسی که بیشترین جوان را دارند، رای دادن به این محدودیت سنی پیام خوبی ندارد.»

گزارش

ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست

اما هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر یکی از مخالفان بود. او معقتد بود که خلأهای مدیریتی ابتدای انقلاب باعث شد جوانانی بر سر کار بیایند، ولی اکنون در جمهوری اسلامی، در واقع نمی‌توان امنیت، اقتصاد و فرهنگ کشور را به فردی با حدود ۳۰ سال سن سپرد.

این نماینده تأکید کرد که «ریاست جمهور محل آزمون و خطا نیست؛ باید گذشته و رفتار فرد را ببینیم که آیا حضورش موثر بوده است یا اینکه در شرایط بحرانی می‌تواند کشور را اداره کند؟»

صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در طول بررسی پیشنهادها تأکید داشت که هر فرد تا حدود ۳۰ سالگی باید تحصیل کند و فرصتی برای امور اجرایی نخواهد داشت. پس سنین کمتر از ۴۰ سالگی مناسب ویژگی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیست.

نمایندگان دست آخر با پیشنهاد تغییر محدودیت سنی مخالفت کردند.

دوتابعیتی‌ها رئیس جمهور نمی‌شوند

یکی دیگر از مسائل بحث شده و مورد اختلاف، تابعیت نامزد انتخاباتی بود که با تأکید برخی نمایندگان، متن قانون اصلاح شد تا داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، ایرانی الاصل باشد و البته «تابعیت و اقامت یا مجوزش(کارت سبز / Green Card) از کشور‌های دیگر را در گذشته و حال» نداشته باشند.

با این مصوبه، دوتابعیتی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌توانند شرکت کنند.

گزارش

البته شورای نگهبان باید به این مصوبه مُهر تأیید بزند.

برخی طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را همچنان در سر دارند 

۱۷ اعلام وصولی سهم امروز صحن علنی مجلس بود که می‌توان به طرح تغییر ساعت رسمی کشور و طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اشاره کرد. به علاوه ۵ سؤال از وزیران امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و راه و شهرسازی هم اعلام وصول شد.

کنایه نیکزاد به رئیس جمهور حقوقدان

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده یزد و بافق  از دیگر منتقدان حجت الاسلام روحانی بود که گفت «رئیس‌جمهور در یک یا دو سخنرانی خود مطرح کرد که دولت فقط از من دستور می‌گیرد و جای دیگر هم بیان کرد قانون مصوب مجلس مضر است. این گفته‌ها توهین بزرگی به مجلس است؛ وقتی ۲۹۰ نماینده، قانونی را تصویب می‌کنند، این کلمه «مضر» فکر و کار نمایندگان را خلاف و نسنجیده می‌داند.»

او  خواستار واکنش رئیس مجلس به این اتفاق شد تا جایگاه پارلمان در افکار عمویم تضعیف نشود. علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در گفته‌ای که کنایه آمیز به نظر می‌رسید، تصریح کرد «مجلس نمی‌خواهد وارد حاشیه شود؛ ضمناً افرادی که چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند، خودشان حقوقدان هستند.»

توییتر را رفع فیلتر کنید و یا خودتان از آن استفاده نکنید

صحن امروز نطق میان دستور نداشت، اما در تذکرها، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند علاوه بر بیان مشکلات استانش، به یک موضوع اجتماعی اشاره کرد. او خطاب به رئیس جمهور گفت که «فریاد تشنگی جنوب استان سیستان و بلوچستان را بشنوید؛ گویا هنوز آب هوتک را نوش جان نفرمودید!»

سعیدی در میان جملاتی که خطاب به نمایندگان مجلس بود، تأکید کرد «توییتر را رفع فیلتر کنید و یا خودتان از آن استفاده نکنید. رطب خورده، کی منع رطب کند؟»

گزارش

هیئت رئیسه‌ای که نوبت دستورهای صحن را تغییر می‌دهد

سید احمد رسولی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در تذکر آیین نامه‌ای خطاب به نیکزاد رئیس جلسه از اینکه گزارش کمیسیونش درباره بازار و زنجیره فولاد هنوز در جلسه اعلام نشده است، اعتراض کرد.

او گفت «با وجود اینکه حدود سه ماه از گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد زنجیره فولاد می‌گذرد، اما متأسفانه اگرچه در دستور صحن قرار دارد، به آن پرداخته نشده است. سه ماه از ارائه این طرح یک فوریتی گذشته است؛ هیئت رئیسه نوبت‌ ارائه دستورهای صحن را تغییر می‌دهد.»

رسولی نژاد در بخشی دیگری از تذکرش تصریح کرد که «تحقیق و تفحص در مورد شرکت‌های خودروسازی مگر چقدر وقت مجلس را می‌گیرد؟ ما هم درباره طرح فولاد و خودرو زیر سوال رفته‌ایم.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
کاری نمی کنن که به نفع مردم باشه
Germany
ناشناس
۰۴:۴۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
چرانظریه های در انتظار بررسی رادرج نمی کنیدمگر ما آزادی بیان نداریم علم پیشرفت کرده باید یک رئیس جمهورخوب در آبادی بره ره بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۴:۱۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
ایران اصلا به ریس جمهور احتیاج نداره باید رهبری باشه و نخست وزیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
راست میگن جوان به درد ریاست جمهوری نمیخوره فقط نمیگن که همین جوان ها مملکت رو در 8 سال دفاع مقدس نگه داشتن
Iran (Islamic Republic of)
سید ممد
۰۰:۰۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
واقعا جالبه مسئول فیلترینگ خودش از فیلتر شکن استفاده کنه (صرفا جهت اطلاع دولت به خصوص وزیر محترم )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سن رییس جمهور نباید مانند بعضی مدیران آنقدر زیاد باشد که توانی برای انجام کارها نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
کل مسئولین کشور باید بین ۴۵ تا ۷۵ ساله باشن از نمایندگان مجلس و شورای نگهبان و خبرگان تا رییس جمهور.البته همون سیستم نخست وزیری بهتر بود
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است
Canada
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
باید جوان زیر 60 سال باشه
تحصیکرده داخلی .بدون اقامت و نخبه داخلی
جز این دو حزب نباشه
نه روحانی و نه احمدی نزادی باشه
متعلق به وطن و دلسوز و با وجدان و اخلاق
که اینجور شخصی صددرصد دین هم دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
قانون انتخابات مشکل دارد :واز همین مشکل افراد فرصت طلب بارها ضربه های مرگباری به نظام مقدس زده اند نمونه بارز ان کاندید شدن فنتنه گران ۸۸ بود!که از طریق سوراخ قانون وارد صحنه انتخابات شدند ودل رهبری را بدرد اوردند وابروی نظام را بردندوعناصر نفوذی لب گزیدند وآخ نگفتند!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
جوان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
انتخاباتی حزب محور نه جناح محور زیرا احزاب در قانون اساسی تعریف دارند و شناسنامه دارند ومسعولیت وعواقب کار در تاریخچه انها ثبت می شود ولی جناح ،قارچی و نوعی بنگاهداری ودلالی سیاسی وراهزنی آرا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ایا فقط همین یک جلسه بود؟مثل وزارت کشور که یک جلسه نحوه برگزاری انتخابات گذاشت وخاموش شد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
هر وقت که مجلس ایران بخواهد کار بنیادی بکند :اسراییل ودوستان داخلی اش بلوایی بپا می کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خدا کند فقط یک جلسه نباشد ویادشان نرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ما فکر نمی کردیم مجلس جرات اصلاح قانون انتخابات را داشته باشد زیرا مجالس قبلی یک چنین جراتی نداشتند!باریک الله !احسنت!!بایستید وقانون انتخابات را اصلاح وبرای همین دوره اجرایی کنید دعا ی خیر مردم مظلوم پشت شماست از نفوذی ها نترسید آنها برای اسراییل کار می کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
فیلتر نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
این خط واین نشان :اگر نفوذی های دشمن گذاشتند قانون انتخابات اصلاح واجرایی شود !آنها بدنبال تکرار فتنه ۸۸ هستند!!!بعد از چند جلسه آنرا زیر لحاف می گذارند و مثل سابق می گویند:باشد برای دوره بعد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
کسی رئیس جمهور بشه و کسانی نماینده مجلس شوند که متخصص و دلسوز و خداترس باشند، همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بلاخره مجلس وارد کار قانون گذاری شد! امید واریم سوری وتشریفاتی وظاهر سازی نباشد وعملا اصلاح واجرایی کنند در همین دوره اگر نفوذی های اسراییل بگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مجلس باید بداند :اصلاح قانون انتخابات ونحوه تایید صلاحیت ها اساسی ترین حرکت مجلس است که پشت اسراییل ونفوذی های داخلی اش را به لرزه در می اورد وبه :ای نحوا"سعی می کنند چوب لای چرخ آن بگذارند!!این وسواس الخناسان درکمین اند تا دو باره با سو استفاده از قانون قبلی فتنه ۸۸ را باز تولید کنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
امید واریم این بار مجلس قانون انتخابات و تایید صلاحیت را پشت گوش نیندازد وبرای این دوره اجرایی شودومثل قبل نباشد که هر بار به بهانه ای انرا به حاشیه می بردند ومی گفتند دوره بعد!!!!!!!!!!!!!!!وفتنه ۸۸ محصول قانون قبلی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ما در جهان دشمنان زیادی داریم بهتر است استاندار د ها:قرانی باشد:اهل جهاد وشهادت وایثار وحزب اللهی وبسیجی وداری شم سیاسی ومورد اقبال عمومی از کف جامعه ،نه اهل دارو دسته وفرقه فرقه کردن جامعه وسیاه وسفید کردن جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
توییتر رو رفع فیلتر کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
چرا دراین مجلس نظم نیست هرکی برای خودش کارمی کنه نه برای مردم ووقعا جای تعجبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بودجه ای که هر ساله چند تا غیر کارشناس می بنده، چند تا غیر کارشناس کارشناسی می کنه میشه مملکت ما، واقعا 4 تا اقتصاد دان نداریم بودجه مملکت رو قشنگ کارشناسی کنه و ببنده
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۷:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
با چه زبانی بگیم ایران از رئیس جمهور 8 ساله خیری ندید . کی باید این قانون را اصلاح کنه . کی باید فکر کنه . چه کسانی باید بیش بینی کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۹:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
احسنت اینکه هر رئیس جمهور فقط نتواند دو دوره متوالی رئیس جمهور باشد
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سبز باشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
واقعا چرا توییتر رو فیلتر کردین وقتی همه مسئولین ازش استفاده می کنن؟؟؟ فقط برای فقیر و فقرا توییتر بد هست و حرام؟ امید واریم مجلسمون مجلس تدبیر باشه نه مجلس حرف و های و هوی
آخرین اخبار