ابراز تاسف آلمان از خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز

وزیر امور خارجه آلمان دیروز یکشنبه اعلام کرد کشورش از خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز عمیقا متاسف است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوآ، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه اعلام کرد کشورش از خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز عمیقا متاسف است و به این پیمان به عنوان بخش کلیدی تدابیر کنترل تسلیحات در منطقه همچنان متعهد است.

ماس در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: ما از تصمیم آمریکا برای برداشتن چنین گامی به شدت متاسفیم و موضع ما در قبال این پیمان تغییری نکرده است، ما این پیمان را بخش مهم معماری کنترل تسلیحات قلمداد می‌کنیم.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اوایل این ماه گفت که مسکو از شرکای خود در این معاهده می‌خواهد تضمین‌های قانونی ارائه دهند که داده‌های پرواز خود را با ایالات متحده به اشتراک نمی‌گذارند. از آن زمان انگلستان، آلمان و فرانسه بار دیگر تعهد خود را به این پیمان اعلام کردند.

در ماه ژوئیه، سرگئی ریژکوف، رئیس مرکز ملی کاهش خطر هسته‌ای روسیه، گفت که آمریکا در حوزه فن آوری‌های مربوط به پیمان آسمان‌های آزاد با یک شکاف تکنولوژیکی ۶-۷ ساله در مقایسه با روسیه مواجه است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز منافع روسیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چون در این صورت قادر به انجام ماموریت‌های بازرسی بر فراز آمریکا نخواهد بود.

پیمان آسمان‌های باز که آمریکا روز یکشنبه از آن خارج شد سال ۲۰۰۲ به مرحله اجرا گذاشته شد و در چارچوب آن ۳۴ کشور عضو اجازه یافتند با اطلاع قبلی بر فراز خاک دیگر کشور‌های عضو پرواز‌های غیرمسلح شناسایی به منظور گردآوری اطلاعات درباره نیرو‌ها و فعالیت‌های نظامی انجام دهند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار