تاکید مسکو بر اجرای پیمان «آسمان‌ باز» به رغم خروج آمریکا

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو حتی با وجود چالش‌های جدید و اقدامات مخرب قبلی برخی از طرف‌های پیمان آسمان باز، روی اجرای کامل این پیمان تاکید دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت مسکو حتی با وجود چالش‌های جدید و اقدامات مخرب قبلی برخی از طرف‌های پیمان آسمان باز (OST) روی اجرای کامل این پیمان در سال ۲۰۲۱ تاکید می‌کند.

او در این باره گفت: توزیع موفقیت آمیز سهمیه‌های فعال برای پرواز‌های رصدی برای سال ۲۰۲۱ گواه ادامه علاقه کشور‌های عضو OST در اجرای عملی آن است. اگر اپیدمی کووید-۱۹ مانع از آن نشود، سال آینده، ما منتظر عملکرد کامل این پیمان هستیم.

ریابکوف اظهار داشت تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان آسمان باز آسیب جدی به امنیت اروپا وارد می‌کند.

او گفت: روسیه بار دیگر از تصمیم آمریکا برای خروج از این پیمان متاسف است. اقدام آمریکا در خروج از این پیمان ما را غافلگیر نکرد.

ریابکوف خاطرنشان کرد: روسیه همچنین معتقد است که با خروج آمریکا از پیمان آسمان باز، متحدان واشنگتن در ناتو ممکن است با تضاد تعهدات روبرو شوند که باید منتفی شود.

توافق امنیتی «آسمان باز» به امضای ۳۵ کشور خارجی رسیده و بر اساس آن کشور‌های عضو متعهد شده‌اند تا در آسمان سایر اعضای این توافق پرواز‌های جاسوسی انجام ندهند. بر اساس این پیمان، کشور‌های عضو می‌توانند برای اطمینان از عدم تلاش سایر کشور‌ها در اشاعه تسلیحات، پرواز‌های جاسوسی بر فراز سایر کشور‌ها ترتیب دهند. این پیمان یکی از بزرگترین گام‌های غرب در کنترل اشاعه تسلیحات از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار