راه‌های درمان انواع وسواس که از آن‌ها بی خبرید

اختلال وسواس منجر به بروز رفتار‌های تکراری و منفی در افراد می‌شود که برای هر کدام از آن‌ها راه‌های درمان متفاوتی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم زمانی، متخصص روانشناسی درباره سندرم وسواس اظهار کرد: سندرم وسواس یا اختلال وسواس، موجب بروز افکار منفی، رفتار‌های تکراری و اجباری در فرد می‌شود.

اوافزود: افکار منفی در فردی که وسواس شست و شو دارد موجب می‌شود که فرد در همه محل‌ها احساس ناپاکی کند و در نتیجه پیامد اضطراب را به دنبال خواهد داشت. هنگام بروز اختلال، فرد خود را ملزم به انجام کارهای گوناگون می‌کند و در صورت عدم درمان وسواس این چرخه، اختلالات، بی پایان خواهد بود. 

دلایل وسواس را بشناسید 

زمانی درباره دلایل بروز وسواس در افراد گفت: ژنتیک از مهم‌ترین دلایل ابتلای افراد به وسواس بوده و الگو برداری از خانواده به عنوان مثال تقلید از رفتار وسواسی پدر و مادر می‌تواند از دلایل دیگر ابتلا به این اختلالات باشد. همچنین خانواده‌های کنترل‌گر و خانواده‌های دارای معیار‌های سخت و تنبیه گر موجب بروز وسواس در فرزندان خود خواهند شد. 

این متخصص روان شناس ادامه داد: وسواس، انواع گوناگونی دارد که از مهم‌ترین و شایع‌ترین آن می‌توان به وسواس شست و شو، چک کردن، حساسیت در تقارن اجسام اشاره کرد. در وسواس چک کردن، فرد هنگام خروج از خانه بار‌ها و بار‌ها شیر گاز، شیر آب، برق و وسایل مورد نیاز خود را چک می‌کند.

زمانی درباره وسواس تقارن و نظم تصریح کرد: این نوع وسواس یا اختلال ذهنی و رفتاری بیشتر در بانوان رخ می‌دهد و یکی از شایع ترین وسواس ها شناخته شده است. 

او گفت: فردی که به تازگی اختلالات وسواسی دچار شده باشد با تشخیص درست و انجام برخی تکنیک ها، کمک از روانشناسان و مشاوران می‌تواند از پیشرفت آن پیشگیری کند، اما در صورت حاد بودن این اختلالات؛ فرد باید با کمک روانپزشک و مصرف برخی از دارو‌ها خود را درمان کند. ورزش و تغذیه مناسب از دیگر راه‌های درمان وسواس است که بسیار تاثیرگذار است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار