مبتلایان به وسواس فکری چگونه درمان می‌شوند؟

یک روانپزشک گفت: اختلال یا وسواس «فکری-عملی» بیماری مزمنی است که بعد از مراحل درمانی به مقدار بسیار کمی در فرد باقی می‌ماند.

آرش میراب زاده روانپزشک، استاد دانشگاه و معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  وسواس فکری-عملی بیان کرد: وسواس فکری-عملی یک اختلال اضطرابی است که به شدت مختل کننده است؛ هرچه این وسواس  افزایش پیدا کند و شدت بگیرد سخت‌تر می‌توان با آن مقابله کرد و فرد بیمار بیشتر از آن رنج خواهد برد.

این استاد دانشگاه درباره علائم بروز وسواس فکری-عملی گفت: فکر کردن به افکار منفی یکی از مهم‌ترین عوامل برای  بروز وسواس فکری-عملی است که فرد توان مقابله با آن را نداشته و گاهی اوقات به انجام کار‌های هیجانی و تکراری می‌پردازد.

افراد وسواسی چه حرکاتی را از خود بروز می‌دهند؟

میراب زاده با اشاره به حرکات افراد وسواسی اظهار کرد: بعضی از افرادی که به وسواس فکری-عملی مبتلا هستند چندین بار در طی روز به شستن ظروف تمیز می‌پردازند و هر چه بیشتر آن را می‌شویند از نظرشان کثیف‌تر می‌شود و دوباره احتیاج به شستن مجدد دارد.


بیشتر بخوانید: اگر وسواس فکری دارید این شربت طبیعی را مصرف کنید/ مهار بیش‌فعالی کودکان با نسخه‌ای خانگی


تفکر سحر آمیز چیست؟

این روانپزشک تصریح کرد: در بیماران مبتلا به «وسواس فکری- عملی» یک نوع تفکر سحر آمیز وجود دارد؛  به این معنا که افراد مدام با خود تکرار می‌کنند: «اگر به انجام این کار نپردازم حتما دچار ایراد خواهد شد» یا «اگر این ماهی در فلان اقیانوس غرق شود حتما پدر بنده فوت خواهد شد».

«دارو درمانی» و «روان درمانی» روش های درمان وسواس فکری_ عملی

میراب زاده درباره روش‌های درمان اختلال «وسواس فکری- عملی» گفت: افرادی که از اختلال یا وسواس فکری-عملی رنج می‌برند بهتر است هر چه سریع‌تر به روان پزشک مراجعه کرده و با روش‌های «دارو درمانی» و «روان درمانی» این اختلال وسوسه برانگیز را از خود دور کنند.


بیشتر بخوانید: زنان در دوران بارداری در معرض خطر اختلال وسواس فکری عملی هستند


این روانپزشک ادامه داد: افراد مبتلا به اختلال یا وسواس فکری_ عملی باید تنها به روانپزشک مراجعه کنند؛ چرا که این افراد تنها با مصرف دارو بهبود می‌یابند و مراجعه آن‌ها به روان شناسان یا مشاوران درمانی کار اشتباهی است.


بیشتر بخوانید: جولان روانشناس‌نماها در فضای مجازی/ گول روانشناسان قلابی را نخورید!+ فیلم


این استاد دانشگاه و معاون دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افرود: این وسواس  طی پروسه چند ماه بهبود می‌یابد و درمان این اختلال سریع نیست بنابراین نباید انتظار معجزه داشت.

آیا اختلال یا وسواس «فکری- عملی» به طور کامل بهبود می‌یابد؟

میراب زاده در پایان گفت: اختلال یا وسواس «فکری-عملی» بیماری مزمنی است که بعد از مراحل درمانی به مقدار بسیار کمی در فرد باقی می‌ماند و نباید انتظار زیادی از درمان کامل آن اختلال داشته باشیم؛ روانپزشکان با انجام برخی تکنیک‌ها در مراحل درمانی تنها قصد کنترل، کاهش و جلوگیری از افرایش اختلال  یا وسواس «فکری-عملی» را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
اونایی که به این مرض مبتلا شدن راه حلش فقط یه جمله تو این معانی
بگو به درک اصلا مهم نیست
فقط یک جمله(به درک اصلا مهم نیست) خدا گفته شما رو از گل آفریدم از یه تیکه خاک و گل بیش تر از این بر نمیاد
اخرش هم خاک میشم
خدا گفته فقط خودت رو پاک و پاکیزه نگه دار دیگه بسه
وسواس سلاح شیطانه
تمام افرادی که وسواس دارن هزاران گناه و زشتی میاد سراغشون :
از جمله 1_داشتن حس بد و چندش آور 2_اتلاف وقت 3_شرک و بد دلی حتی به خدا 4_هدر دادن نعمت 5_اتلاف سرمایه های گران بها 6_خساست7_وسواس روحي 8_بد دلی 9_رفتار دور از شأن 10_حس یأس و نا امیدی 11_فکر های مزخرف و بی سروته زیاد و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
از قول یک دکتر نوشته اید این دسته افراد فقط با دارو درمان می شوند و مراجعه به روان پزشک بیهوده است؟ من شخصی را می شناسم که همین اختلال را داشت و با روان درمانی به خوبی سلامتی اش را پیدا کرد.