گفت‌و‌گوی تلفنی لاوروف و چاووش اوغلو درباره تنش‌های قره باغ

وزرای خارجه ترکیه و روسیه آخرین تحولات قره باغ و تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه روسیه و ترکیه در گفت‌و‌گویی تلفنی به بحث و تبادل نظر درباره تحولات تازه میان ارمنستان و آذربایجان پرداختند.

یک منبع وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو در گفت‌و‌گویی تلفنی تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ را مورد بحث و رایزنی قرار دادند.

وزارت خارجه روسیه نیز با تائید تماس تلفنی لاوروف و اوغلو درباره تنش‌های منطقه قره باغ، بر لزوم آتش بس فوری و پایان تنش‌ها میان دو کشور همسایه تاکید کرد.

از سوی دیگر ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه گفت که این کشور حملات ارمنستان علیه غیرنظامیان جمهوری آذربایجان را به شدت محکوم می‌کند و در برابر "تحرکات خطرناک" همچنان در کنار متحد خود خواهد ماند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اوایل روز یکشنبه گفت که ارمنستان حملات گسترده‌ای را علیه غیرنظامیان و ارتش این کشور آغاز و متعاقباً عملیاتی تلافی جویانه را در امتداد خط مرزی آغاز کرده است.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند. روز دوشنبه، وزارت دفاع آذربایجان گزارش کرد که یک نظامی این کشور در نتیجه‌ گلوله باران در مرز با ارمنستان کشته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار