پوتین: روابط چین و روسیه در بالاترین سطح قرار دارد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در آستانه سفر به چین گفت که روابط دو کشور به بالاترین سطح خود رسیده و همچنان در حال قوی‌تر شدن است.

پوتین در آستانه سفر دو روزه خود به چین که از پنجشنبه آغاز می‌شود، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری شینهوا که بامداد جهارشنبه منتشر شد، گفت: روابط روسیه و چین به بالاترین سطح خود رسیده است و به رغم اوضاع دشوار جهانی، همچنان در حال قوی‌تر شدن است.

وی افزود: نکته مهم این است که امروزه مناسبات چین و روسیه عاری از نفوذ و تاثیر ایدئولوژی یا روند‌های سیاسی است. توسعه چندجانبه این روابط یک انتخاب راهبردی آگاهانه و مبتنی بر همگرایی منافع ملی اصلی، اعتماد متقابل عمیق، حمایت گسترده مردمی و دوستی صادقانه میان مردمان دو کشور است.

پوتین در بخش دیگری از این مصاحبه که بطور همزمان در تارنمای کرملین نیز منتشر شد، تاکید کرد: روابط تجاری و اقتصادی دو کشور با سرعت زیادی در حال توسعه است و بیانگر مصونیت در مقابل بحران‌ها و چالش‌های خارجی است.

رئیس جمهوری روسیه افزود: ما تلاش می‌کنیم که در صنعت، فناور‌های پیشرفته، فضا، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر بخش‌های مبتکرانه همکاری نزدیکی ایجاد کنیم.

وی همچنین شی جینپینگ رئیس جمهوری چین را سیاستمداری عاقل و باهوش خواند که نقش ویژه‌ای در توسعه روابط میان پکن و مسکو ایفا می‌کند.رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت که مسکو و شرکایش تلاش‌های غرب برای تحمیل یک نظم جهانی مبتنی بر دروغ و ریاکاری را رد می‌کنند. سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس «خود را به عنوان ارکان اصلی نظم جهانی چندقطبی در حال ظهور مطرح کرده‌اند.»

پوتین به جنگ در اوکراین نیز پرداخت و گفت که مسکو برای گفتگو درباره حل مسالمت‌آمیز این مناقشه آماده است، اما هر مذاکره‌ای در این باره باید منافع مسکو را مد نظر قرار دهد.ما به دنبال یک راهکار جامع، پایدار و عادلانه از طرق مسالمت‌آمیز برای این مناقشه هستیم. ما برای گفتگو درباره اوکراین آمادگی داریم، اما چنین مذاکراتی باید منافع همه کشور‌های دخیل این مناقشه را در نظر بگیرد.

پوتین همچنین اظهار کرد که این مذاکرات باید «شامل بحث‌های واقعی درباره ثبات جهانی و تضمین‌های امنیتی برای مخالفان روسیه و البته خود روسیه باشد. این تضمین‌ها باید قابل اعتماد باشند. غرب تلاش می‌کند تا مسکو را «مجازات» و منزوی کند و غربی‌ها برای «مشارکت در یک گفت‌وگوی برابر، صادقانه و باز مبتنی بر احترام متقابل و لحاظ کردن منافع هر یک از طرف‌ها آمادگی ندارند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار