رویترز گزارش داد؛

تایوان در برابر چین فرصت عرض اندام ندارد

رویترز در گزارشی تحلیلی پیرامون تنش میان تایپه و پکن تحت دخالت‌های آمریکا نوشت در صورت جنگ، تایوان فرصت عرض اندام در برابر چین را ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سفر نماینده آمریکا به تایپه سبب خشم پکن شده است؛ چین از روز جمعه تاکنون هواپیما‌های متعددی را به تایوان فرستاده که این امر موجب درگیری نیروی هوایی دو کشور شده است؛ اما دلیل اختلاف بین چین و تایوان چیست و چرا تنش میان آن‌ها رو به افزایش است؟

چین معتقد است از آنجا که تایوان به صورت دموکراتیک اداره می‌شود، می‌توان با توسل به تهدید و زور این جزیره را تحت کنترل درآورد، مانند آنچه این جزیره در سال ۱۹۴۹ تجربه کرد، آن زمان که کمونیست‌ها در جریان جنگ داخلی چین بر ملی‌گرایان پیروز شدند. آنچه بر خشم چین نسبت به تایوان افزوده است حمایت آمریکا از این کشور است.

آمریکا در حال برنامه ریزی برای فروش عمده تسلیحات به تایوان است، تاسیس جمهوری تایوان خط قرمز پکن است و چین تمام اقدامات آمریکا را در این باره در راستای استقلال تایوان می‌داند.

تسای اینگ-ون، رئیس اجرایی تایوان، در آخرین اظهارات خود در این خصوص تاکید کرد: این جزیره در حال حاضر یک کشور مستقل است و جمهوری خلق چین هرگز بر آن حکومت نکرده و بعد از این هم حق حکومت بر آن را ندارد.


         بیشتر بخوانید:


چین مهمترین و حساس‌ترین موضوع خود در روابطش با آمریکا را تایوان می‌نامد. از نظر حزب کمونیست حاکم چین، تایوان آخرین بخش از این کشور است که پس از پیروزی ۱۹۴۹ همچنان در انتظار آزادی است و این بر اهمیت تاریخی آن می‌افزاید.

تنش میان چین و تایوان چه عواقبی خواهد داشت؟

تایوان و چین سازوکار رسمی گفت‌وگو ندارند، به این معنی که هر درگیری تصادفی بین هواپیما‌های جنگی آن‌ها می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود. نیروی هوایی تایوان اکنون به طور منظم برای دیدن هواپیما‌های چینی در حال تقلاست.

درگیری بر سر تایوان ممکن است آمریکا و متحدان آسیایی آن را درگیر خود کند و در اینجا این سوال مطرح است که آیا واشنگتن به کمک تایپه خواهد آمد یا خیر؟

چین ممکن است به سرعت تایوان را با حملات موشکی و سایبری غرق کند، حتی قبل از اینکه به آمریکا فرصت پاسخ دهد؛ با این حال، هر جنگی از نظر اعتبار بین‌المللی و از نظر اقتصادی برای چین نیز آسیب زا خواهد بود، به ویژه در شرایطی که تحت تحریم‌های گسترده اقتصادی غرب است.

چرا تایوان از نظر استراتژیک مهم است؟

تایوان نه تنها در یک موقعیت جغرافیایی کلیدی در حاشیه اقیانوس آرام بین دریای جنوبی چین و ژاپن قرار دارد، بلکه یک نیروگاه فناوری است که بزرگترین تراشه ساز قراردادی جهان را در خود جای داده است؛ آمریکا شرکت‌های فناوری چین را به عنوان یک خطر امنیتی قلمداد می‌کند و برای قطع دسترسی آن‌ها به تراشه‌های پیشرفته اقدام کرده است.

قیاس قدرت نظامی چین و تایوان

ارتش تایوان کاملاً آموزش دیده و مسلح است، اما در مقابل ارتش آزادی بخش چین که به جنگنده‌های رادار گریز، ناو‌های هواپیمابر و موشک‌های پیشرفته در یک برنامه مدرن سازی چشمگیر مجهز است، فرصت عرض اندام نخواهد داشت. در حالی که چین به راحتی می‌تواند تایوان را تحت حملات گسترده هوایی قرار دهد، اما گزینه‌های دیگری برای به زانو درآوردن این جزیره دارد، چین می‌تواند با حملات سایبری زیرساخت‌های اساسی تایوان را هدف قرار دهد و یا با محاصره دریایی آن را مجبور به تمکین کند؛ در هر حال هر اتفاقی که رخ دهد، واکنش آمریکا حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار