واکنش گوترش به ادعای آمریکا درباره اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران

دبیرکل سازمان ملل متحد به ادعای آمریکا مبنی بر اعمال مجدد تحریم‌های این سازمان علیه ایران واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خطاب به شورای امنیت گفت به دلیل عدم قطعیت نمی‌تواند هیچ اقدامی درباره اعلامیه آمریکا مبنی بر اعمال مجدد کلیه تحریم‌های این سازمان علیه ایران انجام دهد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجی آمریکا، از ماه گذشته یک فرآیند ۳۰ روزه را در شورای امنیت با هدف بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران آغاز کرده و خواستار آن شد تحریم‌های تسلیحاتی متعارف برای تهران تا ۱۸ اکتبر ( ۲۷ مهر) پایان نیابد؛ درخواستی که با مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت مواجه شد و همه این اقدام واشنگتن را باطل خواندند، زیرا پمپئو از مکانیسمی که بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی انجام شده بود، استفاده کرد، توافقی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود.

گوترش در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: به نظر می‌رسد در این اقدام قطعیتی وجود ندارد و هنوز مشخص نیست که آیا این روند آغاز شده است و اینکه تحریم‌ها ادامه خواهد داشت یا خیر؟

مقامات سازمان ملل متحد برای اجرای اقدامات تحریمی خود از شورای امنیت و پشتیبانی اداری و فنی استفاده می‌کنند و گوترش کارشناسان مستقلی را به منظور نظارت بر اجرا تعیین می‌کند. او گفت تا روشن شدن وضع تحریم‌های ایران، هیچ اقدامی در حمایت از این درخواست انجام نخواهد داد.

بر اساس تحلیل کارشناسان به احتمال زیاد تعداد کمی از کشور‌ها اقدامات لغو شده بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ را که با هدف جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای از سوی ایران انجام شد، دوباره انجام می‌دهند. واشنگتن مکانیسم ماشه را ضربه محکم و ناگهانی عنوان کرده که با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اجرایی خواهد شد.

پمپئو روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر کشور‌های عضو سازمان ملل متحد نتوانند به تعهدات خود برای اجرای این تحریم‌ها عمل کنند، آمریکا آماده است تا از مقامات داخلی خود برای جبران عواقب ناشی از این ناکامی‌ها استفاده کند.

او گفت که در روز‌های آینده واشنگتن اقدامات دیگری را برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد و پاسخگویی متخلفان اعلام خواهد کرد. آمریکا در تلاش است تا ایران را به مذاکره در مورد توافق جدید با واشنگتن سوق دهد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در حساب توییتری خود در پاسخ به این اظهارات پمپئو نوشت: «همه ما در ماه اوت (شهریور) به وضوح گفتیم که ادعا‌های آمریکا برای ایجاد ضربه سریع، غیرقانونی است. آیا واشنگتن ناشنوا است؟»

متحدان دیرینه آمریکا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه به شورا گفتند که تخفیف تحریم‌های سازمان ملل در مورد ایران ادامه خواهد یافت و هرگونه تصمیم یا اقدامی که برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل انجام شود وجاهت قانونی نخواهد داشت.

مجید تخت روانچی، نماینده کشورمان در سازمان ملل نیز روز شنبه در پستی توئیتری بیان کرد: «مهلت غیرقانونی و کاذب آمریکا دیگر به پایان رسیده است، شنا کردن مخالف جریان‌های بین‌المللی تنها باعث انزوای بیشتر آن می‌شود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۰۹:۴۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
تحریم ایران یعنی حمله به جان و امنیت مردم ایران .. پایگاه های آمریکا در منطقه و اهداف نظامی در خاک آمریکا باید مورد حمله مستقیم نیروهای مقاومت قرار بگیرد.. پیروزی نزدیک است
آخرین اخبار