گوترش خواستار برقراری روند سیاسی سازنده در لیبی شد

دبیرکل سازمان ملل پس از اعلام آتش‌بس در لیبی، پیوستن طرفین درگیری به روند سیاسی سازنده را خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از طرفین درگیر در لیبی خواست به صورت سازنده وارد عملیات سیاسی فراگیری شوند که مبتنی بر نتایج کنفرانس برلین و قطعنامه ۲۵۱۰ شورای امنیت باشد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیر کل امیدوار است نیرو‌های مسلح دو طرف به آتش بس اعلام شده احترام بگذارند و به صورت فوری از سوی کمیته نظامی مشترک با کمک سازمان ملل اجرایی شود.

بر اساس این بیانیه، دبیرکل سازمان ملل از فراخوان پایان دادن به کارشکنی و مانع تراشی در مسیر تولید نفت در لیبی استقبال کرد.

فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی ضمن اعلام آمادگی برای توقف درگیری و اجرای آتش‌بس، تاکید کرد که آتش‌بس در صورتی محقق می‌شود که شهر‌های سرت و الجفره خلع سلاح شوند.

دولت وفاق ملی لیبی و پارلمان این کشور در بیانیه‌هایی جداگانه آتش‌بس اعلام کردند و خواستار تشکیل شورای ریاستی جدید در آستانه رایزنی‌های تحت نظر سازمان ملل شدند.

همزمان و از سویی دیگر، عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی هم از آمادگی ارتش تحت امر حفتر برای آتش‌بس خبر داد. وی از همه طرف‌های درگیر خواسته تا از ایجاد آتش‌بس سراسری در لیبی حمایت کند.

طرف‌های بین‌المللی از این توافق استقبال کردند و آن را گامی به سمت حل اختلافات و درگیری‌ها در این کشور خواندند.

در پی سقوط حکومت معمر القذافی در لیبی، این کشور وارد یک بحران عمیق سیاسی شد و تاکنون هم ادامه یافته است. در حالی که دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج مورد پذیرش سازمان ملل قرار گرفته، ارتش تحت امر خلیفه حفتر طی یک سال گذشته ضمن حمله به طرابلس قصد ساقط کردن حکومت السراج را داشته است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار