در تقابل با چین؛

آمریکا حمایت خود از تایوان را افزایش می‌دهد

واشنگتن با به چالش کشیدن حق حاکمیت چین، پشتیبانی خود از تایوان را افزایش خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، با افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا، اکنون واشنگتن در تازه‌ترین اقدام اعلام کرده است که قصد دارد مذاکرات جدیدی با تایوان را آغاز کند.

در همین راستا آمریکا برخی تضمین‌های امنیتی با تایپه را از حالت محرمانه و سری خارج کرده است و می‌گوید: «مذاکرات جدید اقتصادی با تایوان را در راستای تحکیم روابط واشنگتن-تایپه و در تقابل با چین آغاز کرده است.»

به گفته دولت واشنگتن شش تضمین از زمان ریاست جمهوری «رونالد ریگان» رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز از حالت محرمانه خارج شده است.

از جمله موارد سری تضمین‌شده در سال ۱۹۸۲ (که دیگر محرمانه تلقی نمی‌شوند) این است که آمریکا هیچ تاریخ مشخصی را برای توقف فروش سلاح به تایوان اعلام نمی‌کند و لزومی هم نمی‌بیند که برای فروش تسلیحات به تایوان با چین مشورت کند. همچنین آمریکا مدعی است که هیچ روابط دیپلماتیکی با تایوان (که یکی از مناطق تابعه چین است) ندارد، اما طبق قوانین خودشان الزام به تامین نیاز‌های تسلیحاتی تایوان دارد!

این در حالی است که بار‌ها دولت پکن نسبت به نقض اصل «چین واحد» از سوی آمریکا و متحدانش هشدار داده است، اما دولت فعلی واشنگتن در راستای پیشبرد راهبرد «چرخش به ایندوپاسیفیک» در تلاش برای مهار قدرت‌یابی پکن است و به جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه چین نظیر «هنگ‌کنگ، تایوان و تبت» دامن می‌زند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار