مداخله‌جویی‌های اروپا در اعتراضات بلاروس؛

اتحادیه اروپا ۲۰ فرد مرتبط با لوکاشنکو را تحریم کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم ۲۰ نفر از مقامات بلاروس خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشستی در برلین از توافق کشورهای عضو اتحادیه با تحریم مقامات بلاروس خبر داد.

به گفته بورل افراد تحریم شده که حدود ۲۰ نفر هستند مرتبط با «السکاندر لوکاشنکو» بوده و در سطوح بالای سیاسی در تقلب انتخاباتی یا سرکوب معترضان سهیم بوده‌اند.

البته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است از آن رو که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا همچنان مشغول بررسی نام‌های دیگری نیز در این ارتباط هستند، اکنون نمی‌تواند تعداد دقیق این اشخاص و هویت آن‌ها را بازگو کند.

بورل گفته است ممکن است در روز‌های آتی به تعداد افراد تحریم شده افزوده شود.

پس از آن‌که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در بلاروس اعلام و «الکساندر لوکاشنکو» با ۸۰ درصد آرا پیروز انتخابات شد، اعتراضات در این کشور قوت گرفت و از همان روز‌های نخست به خشونت کشیده شد. لوکاشنکو با پیروزی در انتخابات توانست «سوتلانا تیخانوفسکایا» رقیب انتخاباتی خود را شکست دهد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در دخالتی آشکار اعلام کرده‌اند که نتیجه این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند. لوکاشنکو تاکید کرده که عناصر خارجی ضمن مداخله در این اعتراضات به آن دامن می‌زنند.

چند روز پیش هم تیخانوفسکایا طی تماس ویدئویی با اعضای پارلمان اروپا، مدعی وقوع انقلابی صلح‌آمیز در کشورش شد. وی پس از شکست در انتخابات، راهی لیتوانی شده است. تیخانوفسکایا طی پیامی مدعی شد: «انقلاب مسالمت‌آمیز در بلاروس به نفع یا ضد روسیه یا اتحادیه اروپا نیست. بلکه باید آن را انقلابی مردمی بدانیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار