حزب‌الله عراق: آمریکا بهای گزافی برای دور زدن پارلمان خواهد پرداخت

گردان‌های حزب‌الله عراق مذاکرات اخیر میان بغداد و واشنگتن را نشانه پافشاری آمریکا بر نقض حق حاکمیت عراق دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه المیادین، گردان‌های حزب‌الله عراق در واکنش به مذاکرات اخیر میان واشنگتن و بغداد، آن را بهانه برای آمریکا برای تجاوز به حاکمیت عراق دانست و هشدار داد اگر آمریکا سعی در دور زدن پارلمان عراق داشته باشد، بهای گزافی را خواهد پرداخت.

حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن تا زمانی که متوجه شد حضور آن‌ها در عراق دیگر مورد استقبال نیست، برای انجام گفت‌وگوی راهبردی با عراق اقدام نکرد، بویژه آنکه پس از تصمیم مجلس نمایندگان، دولت موظف به اخراج نیرو‌های خارجی است.

در بیانیه حزب‌الله عراق آمده است: «عراقی‌ها از طرف‌های ذیربط انتظار داشتند تا تخلیه نیرو‌ها را در زمان مشخصی اجرا کنند و انتظار نمی‌رود که آن‌ها برای انجام مذاکره راهبردی در برابر خواسته‌های جنایتکارانه آمریکا سر تعظیم فرود آورند.»

حزب‌الله عراق تاکید کرد: «آمریکا در نقض معاهدات و منشور‌ها سابقه جنایی تاریکی دارد. عراقی‌های آزاده امروز آماده اند تا بار مسئولیت اخراج اشغالگران را برعهده بگیرند.»

پیش‌تر شبکه الحدث گزارش داد احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: «ما بیانیه مشترکی با آمریکا صادر کردیم که بر اساس آن واشنگتن آمادگی خود را برای خروج گام به گام از عراق با هماهنگی بغداد اعلام کرد.» وی تاکید کرد: «خروج نظامیان آمریکایی با هماهنگی ما صورت می‌گیرد. هدف ما اجرای طرح پارلمان عراق درباره خروج نظامیان خارجی از کشور است.»

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه در نخستین سخنان خود پس از مذاکرات اخیر با آمریکا تاکید کرد: «گفت‌وگوی راهبری، در درجه نخست، بر اصل حاکمیت و منفعت عراق متمرکز شده است و به «نتایج بزرگی» رسیدیم.»

نخست‌وزیر عراق افزود: «در این مذاکرات، بر خروج همه نیرو‌های آمریکایی از عراق و برچیده شدن تمامی پایگاه‌های این کشور تاکید شد و این پذیرش مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی است.»

گفتنی است آمریکا و عراق در حال مذاکره درباره موضوعات امنیتی و همکاری‌های دو جانبه هستند. نمایندگان پارلمان عراق در ماه ژانویه و پس از اقدام خصمانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس، قانون اخراج نیرو‌های آمریکایی را از عراق تصویب کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار