کتائب سید الشهداء: درباره تیم مذاکره‌کننده عراق ملاحظاتی داریم

عضو هیئت سیاسی گروه «کتائب سید الشهداء» عراق تأکید کرد ملاحظات بسیاری درباره تیم مذاکره‌کننده این کشور با آمریکا وجود دارد و باید نماینده‌ای از گروه‌های مقاومت در این تیم حضور داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، عباس الزیدی، عضو هیئت سیاسی گروه «کتائب سید الشهداء» وابسته به سازمان الحشد الشعبی امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که این گروه، درباره تیم مذاکره کننده عراقی با طرف آمریکایی ملاحظاتی دارد.

وی گفت: درباره تیم مذاکره کننده که وظیفه مذاکره راهبردی با آمریکا را به عهده دارد، ملاحظات متعددی داریم.

الزیدی افزود: امیدوار بودیم در این تیم، یک نماینده از کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان، یک نماینده از کمیسیون روابط خارجی و یا فردی حضور داشته باشد که به نیابت از گروه‌های ملی‌گرای سیاسی و گروه‌های مقاومت، به صورت غیر مستقیم حاضر باشد بدین اعتبار که گروه‌های مقاومت عراق به صورت مستقیم با نیرو‌های اشغالگر آمریکا بر سر یک میز نمی‌نشینند.

وی تاکید کرد: نظام سیاسی عراق، پارلمانی است. در نتیجه دولت حق ندارد مذاکره کند و به نیرو‌های آمریکایی اجازه بدهد که در اراضی عراق باقی بمانند. امیدواریم اسامی تیم مذاکره کننده برای تصویب به پارلمان ارسال شود.

این مسئول عراقی با بیان اینکه، واشنگتن به بند‌های توافق راهبردی عمل نکرد، گفت: با علم به اینکه توافق مذکور اجازه ساخت پایگاه را به آمریکا و همچنین مصونیتی به سرباز آمریکایی نمی‌دهد، عراق حق بازرسی پست‌های دریافتی و ارسالی را دارد.

کاظم الفرطوسی، سخنگوی کتائب سید الشهداء نیز پیش از این گفت: مذاکره‌کنندگان عراقی باید در جریان مذاکرات آتی، جدول زمان‌بندی خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق را در ضمن اولویت‌های خود قرار دهند.

الفرطوسی با تأکید بر ضرورت تعیین نوع و ماهیت روابط میان دو کشور افزود: تلاش واشنگتن برای تحمیل شروط خود به عراق درباره حضور نیرو‌های خود یا ماهیت رابطه بین دو کشور، کاملا مردود است.

مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا با حضور ۲۱ عضو تیم مذاکره کننده عراق و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که در مذاکرات راهبردی بغداد- واشنگتن ۵ پرونده مهم مطرح خواهد شد که این پرونده‌ها شامل هماهنگی نظامی و امنیتی، آینده حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، مسلح سازی و آموزش ارتش عراق، مسائل اقتصادی و بحث‌های فرهنگی است.

ایده مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن جدید نیست و به دوره‌ای باز می‌گردد که تظاهرات مردمی در اکتبر (مهر) ۲۰۱۹ آغاز شد و مسئولان بلندپایه آمریکایی به عراق سفر و در دیدار با مسئولان عراقی ایده نشست‌های مشترک و تنظیم توافقنامه‌های جدید بر اساس همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف را مطرح کردند.

به گفته کارشناسان و مسئولان عراقی، این مذاکرات که فراگیر است و مسائل متعددی را در بر می‌گیرد در نوع خود بی‌سابقه است و مطرح شدن آن از سوی آمریکا نشان از وضع راهبردی جدید در مسیر روابط دوجانبه بغداد و واشنگتن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار