مشاور الکاظمی: گفتگو‌های راهبردی بغداد و واشنگتن جوانب متعددی دارد

مشاور نخست‌وزیر عراق اعلام کرد گفتگو‌های راهبردی بغداد و واشنگتن بسیار مهم و اساسی است و بخش‌های متعددی را شامل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شفق نیوز، هشام داوود، مشاور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که گفتگو‌های راهبردی عراق و آمریکا بسیار مهم و اساسی است و همه بخش‌ها اعم از امنیتی و نظامی را در بر می‌گیرد.

وی در نشستی خبری گفت: گفتگوی راهبردی با آمریکا بسیار مهم و اساسی است و این یک گفتگو است نه «مذاکره» و در آن نه تنها دو بخش امنیتی و نظامی بلکه همه بخش‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

هاشم داود افزود: عراق در گفت‌وگوی خود با آمریکا در سطح معاونان وزیران شرکت خواهد کرد. عراق به دنبال روابط باز نه تنها با آمریکا بلکه به دنبال روابط متعادل با همه کشور‌ها از جمله ایران، عربستان، آمریکا و دیگران است.

وی با بیان اینکه این گفتگو درباره همه بخش‌ها و زمینه‌ها خواهد بود، تأکید کرد، دولت از این گفتگو‌ها در بخش کشاورزی، صنعت و انرژی استفاده خواهد کرد.

مشاور نخست وزیر تاکید کرد: گفتگو‌ها با آمریکا یازدهم ژوئن (فردا، پنج‌شنبه) آغاز خواهد شد.

مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا با حضور ۲۱ عضو تیم مذاکره کننده عراق و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که در مذاکرات راهبردی بغداد- واشنگتن ۵ پرونده مهم مطرح خواهد شد که این پرونده‌ها شامل هماهنگی نظامی و امنیتی، آینده حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، مسلح سازی و آموزش ارتش عراق، مسائل اقتصادی و بحث‌های فرهنگی است.

ایده مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن جدید نیست و به دوره‌ای باز می‌گردد که تظاهرات مردمی در اکتبر (مهر) ۲۰۱۹ آغاز شد و مسئولان بلندپایه آمریکایی به عراق سفر و در دیدار با مسئولان عراقی ایده نشست‌های مشترک و تنظیم توافقنامه‌های جدید بر اساس همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف را مطرح کردند.

به گفته کارشناسان و مسئولان عراقی، این مذاکرات که فراگیر است و مسائل متعددی را در بر می‌گیرد در نوع خود بی‌سابقه است و مطرح شدن آن از سوی آمریکا نشان از وضع راهبردی جدید در مسیر روابط دوجانبه بغداد و واشنگتن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
این عراق تا آخر زمان همیشه جنگ چون هیچ وقت نمی خواد مستقل باشه بدیش اینه نا امنی این کشور مرز های کشور ما را ناامن می کنه
آخرین اخبار