نشریه گاردین در گزارشی نوشت؛

عربستان به علت بحران مالی قادر به انعقاد قرارداد‌های تسلیحاتی جدید نیست

عربستان به علت سقوط بهای نفت و بحران جهانی ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ با مشکلات اقتصادی بسیاری روبه‌رو شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه گاردین در گزارشی نوشت کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سعودی‌ها ممکن است به علت بحران مالی که گریبان عربستان را گرفته است ناچار شوند از انعقاد قرارداد‌های تسلیحاتی جدید چشم‌پوشی کنند و خرید اقلام تسلیحاتی را که قبلا بر سر آن توافق شده بود به تعویق بیندازند.

تعویق قرارداد‌های تسلیحاتی جدید ممکن است برای این کشور در دوران حکومت محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالقوه عربستان تاثیرات سیاسی دراز مدتی به همراه داشته باشد. عربستان به علت سقوط بهای نفت و بحران اقتصادی جهانی ناشی از شیوع بیماری کووید- ۱۹ که موجب کاهش تقاضای نفت شده با کسری بی‌سابقه بودجه روبه‌رو است.


بیشتر بخوانید: کرونا اقتصاد عربستان را از عرش به فرش رساند


«بروس ریدل» از کارشناسان ارشد موسسه بروکینگز در واشنگتن در این باره گفت تردیدی ندارم که این پایان دوره پولداری منطقه خلیچ فارس است. عربستان سعودی سال گذشته با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۲ میلیارد دلار در بخش تسلیحات، پنجمین کشور بزرگ هزینه کننده در بخش تسلیحات در جهان به شمار می‌رفت.

«اندرو فینستاین» کارشناس فساد و تجارت اسلحه جهانی در این باره گفت: اگر عربستان سعودی تاکنون یکی از بزرگترین خریداران اسلحه نبود، احتمالاً نمی‌توانست روی حمایت بی چون و چرای قدرت‌های بزرگ غربی حساب کند. یکی از نتایج خرید تسلیحات این است که روابط را هم در کنار آن می‌‌توان خرید.

اندرو اسمیت از کارشناسان کمپین مخالف تجارت اسلحه گفت: "من انتظار دارم که آن‌ها در کوتاه مدت تعهد برخی خرید‌های بزرگتر مانند مجموعه جدیدی از جت‌های جنگنده را متوقف کنند."

جرالد فیرستاین یک تحلیلگر دیگر در این باره گفت برای سعودی‌ها به تاخیر انداختن یا لغو قرارداد‌های تسلیحاتی جدید آسان‌تر است، ولی دولت سعودی احتمالا ناچار است توافقنامه‌های مربوط به حفظ و نگهداری تسلیحات را ادامه دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار