سقوط اقتصادی کشور‌های عرب وابسته به نفت حاشیه خلیج فارس

خبرگزاری آناتولی در گزارشی کاهش درآمد نفتی کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس عامل سقوط اقتصادی این کشورها دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آناتولی در مقاله‌ای با عنوان "سقوط اقتصادی کشور‌های وابسته به نفت حاشیه خلیج فارس" نوشت: مصر و پاکستان که تعداد جمعیت آن‌ها بسیار زیاد است به علت کاهش درآمد نفتی کشور‌های عرب خلیج فارس، از کمک‌های عربستان سعودی و امارات محروم شده اند و با بحران سیاسی اقتصادی مواجه خواهند بود.

بعد از شیوع ویروس کووید-۱۹، نظام اقتصادی جهان با بحران و رکود مواجه شد و تولیدات و صدور نفت و تقاضا برای نفت و انرژی در بازار بین المللی کاهش یافت. بین اوپک و ائتلاف اوپک پلاس نیز اختلاف نظر و کشمش به وجود آمد و قیمت نفت بشکه‌ای به ۲۰ دلار و کمتر کاهش یافت.

مصر و پاکستان علیرغم اینکه کشور‌های صادر کننده و یا وارد کننده عمده نفت نیستند، اما از لحاظ اقتصادی به کمک‌های کشور‌های عرب خلیج فارس که تولید کننده و صادر کننده نفت هستند وابستگی دارند. محروم شدن مصر و پاکستان از کمک‌های مالی و اقتصادی کشور‌های تولید کننده، این کشور‌ها رادچار بحران سیاسی و اقتصادی خواهد کرد. مصر پاکستان از لحاظ بافت جمعیتی، نظامی، فرهنگی و ژئوپلیتیک دو کشور بسیار مهم منطقه هستند.


بیشتر بخوانید: بیکاری در آمریکا به ۳۶ میلیون نفر رسید


مصر و پاکستان از لحاظ توان نظامی و تجارب جنگی، در سال‌های طولانی درمنطقه پر آشوب و بحرانی خلیج فارس نقش مهمی بر عهده دارند و با توجه به کاهش نقش آمریکا در برقراری امنیت خلیج فارس، می‌توانند با تکیه به توان نظامی قابل توجه در منطقه خاورمیانه معماری جدید امنیت منطقه‌ای را بر عهده بگیرند.

مصر بنا به گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی دارای ۲۵۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی بود. از منابع درآمد ارزی مصر متشکل از ارز‌های کارگری، درآمد‌های گردشگری، درآمد کانال سوئز و سرمایه گذاری‌های مستقیم است.

اکثر سه میلیون کارگر مصری در کشور‌های دیگر در کشور‌های عرب خلیج فارس شاغل هستند و درآمد‌های ارزی دریافتی خود را به مصر می‌فرستند و یکی از منابع درآمد مصر، ارز انتقالی کارگران مصری است. ارز‌های انتقالی کارگران مصری علیرغم تغییرات دوره‌ای در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۶ میلیارد دلار بود و معادل ده درصد درآمد ملی مصر است. دومین منبع درآمد ملی مصر گردشگری است. در سال ۲۰۱۹ میلادی درآمد گردشگری مصر ۱۲.۶ میلیارد دلار بود.

سومین منبع درآمد ملی مصر، درآمد حاصل از مالیات کانال سوئز است. مصر درسال ۲۰۱۹ میلادی از مالیات کانال سوئز ۵.۸ میلیارد دلار درآمد داشت. کمک کشور‌های تولید کننده نفت کشور‌های عرب خلیج فارس که درسال ۲۰۱۹ میلادی به مصر به صورت مستقیم سرمایه گذاری و یا کمک کردند ۸.۵ میلیارد دلار است.

شیوع ویروس کووید- ۱۹ که درآمد و رشد اقتصادی را کاهش داده است، به تبع آن درآمد کانال سوئز نیز کاهش یافته است. بعد از شیوع ویروس کووید-۱۹ حدود ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه نیز از مصر خارج شده است. درنتیجه مصر نمی‌تواند از بار سنگین بحران اقتصادی رها شود. بدین سبب منابع مالی و کمکی کشور‌های خلیج فارس به مصر، از لحاظ برقراری ثبات اقتصادی این کشور اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار